On the methodology for interdisciplinary research and approaching complex problems
Main Article Content
Abstract
The interdisciplinary methodology for research and treatment of complex problems is examined. To this end, the concept of “interdisciplinary problems” is introduced, and the terminological and conceptual foundations of the approach are established. Next, the key theoretical and methodological conceptions of three “classical” authors are critically analyzed: Rolando García, Gérard Fourez and Michael Gibbons. Based on this analysis, a new methodology is developed that involved: (i) the establishment of epistemological, methodological and axiological “agreements”; and (ii) the adoption of an iterative (i.e., non-linear) research strategy, which is described as an “ideal model” that includes several stages, or “moments.”
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Obra disponible bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
American Sociological Association (1937). Research Projects and Methods in Educational Sociology. The Journal of Educational Sociology, 11(4), 249-252. DOI: https://doi.org/10.2307/2262581
Becerra, G y Castorina J. A. (2016). Acerca de la noción de “marco epistémico” del constructivismo. Una comparación con la noción de “paradigma” de Kuhn. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 11(31), 9-28. DOI: https://doi.org/10.52712/issn.1850-0013-477
Berridy, D. y Fernández Guillermet, A. (2018). Notas sobre la tradición intelectual interdisciplinaria en contextos de educación, producción de inteligibildad y crítica social: de los orígenes a la actualidad latinoamericana. RELIGACIÓN Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(9), 149-163. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/6437/643766991012/html/
Berridy, D. y Fernández Guillermet, A. (2021a). Bases para una taxonomía de las formas de integración epistemológica entre disciplinas: Desarrollo de la tradición “clásica” en América Latina. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 26(94), 198-214. Recuperado a partir de https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/36119
Berridy, D. y Fernández Guillermet, A. (2021b). Interacción y Convergencia de Saberes en la tradición “Clásica” sobre Interdisciplinariedad: Un esquema de sistematización conceptual. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 11(2), e095. https://doi.org/10.24215/18537863e095 DOI: https://doi.org/10.24215/18537863e095
Brunetti, J. (2013). “Thomas Kuhn: ¿epistemólogo o psicólogo de la ciencia?”. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad -CTS, 8(22), 191–212.
Bursztyn, M., y Drummond, J. (2014). Sustainability science and the university: Pitfalls and bridges to interdisciplinarity. Environmental Education Research, 20(3), 313–332. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2013.780587
Caudill, W., y B.H. Roberts (1951). Pitfalls in the Organization of Interdisciplinary Research. Human Organization, 10(4), 12-15. DOI: https://doi.org/10.17730/humo.10.4.088p7235564556x1
Follari, R. (1982). Interdisciplinariedad (los avatares de la ideología). México: UAM Azcapotzalco.
Follari, R. (2015). Acerca de la interdisciplina: posibilidades y límites. INTER DISCIPLINA, 1(1), 111-130. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2013.1.46517 DOI: https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2013.1.46517
Follari, R. (2022). La evanescencia de lo imprescindible. En D. González Fernández (Ed.), Investigación Interdisciplinaria: Enfoques, métodos, propuestas y experiencias (pp. 27-43). Chile: Gráfica Metropolitana.
Fourez, G. (2005). Alfabetización científica y tecnológica (1ª ed, 3ª reimpr.). Buenos Aires: Ediciones Colihue.
Fourez, G. (2006). La construcción del conocimiento científico: Sociología y ética de la ciencia (4ta ed.). España: Narcea Editores.
Fourez, G., Englebert-Lecompte, V. y Mathy, P. (1998). Saber sobre nuestros saberes. Buenos Aires: Ediciones Colihue.
García, R. (2006). Sistemas complejos. Conceptos, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. Barcelona: Gedisa.
García, R. (2011). Interdisciplinariedad y sistemas complejos. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 1(1), 66-101. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4828/pr.4828.pdf
Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P. y Trow, M. (1997). La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Pomares- Corredor.
Giordano Lerena, R., y Fernández Guillermet, A. (2022). Technological and social development projects as drivers for local innovation micro-ecosystems. Ingeniería Solidaria, 18(2), 1-25. https://doi.org/10.16925/2357-6014.2022.02.07 DOI: https://doi.org/10.16925/2357-6014.2022.02.07
Hidalgo, C. (2016). La Universidad de Buenos Aires y la interdisciplina. INTER DISCIPLINA, 4(10), 109-128. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2016.10.57754 DOI: https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2016.10.57754
Hidalgo, C. (Edit.) (2018). Encrucijadas interdisciplinarias. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fundación CICCUS, CLACSO.
Klein, J. T. (1990). Interdisciplinariety: history, theory and practice. Detroit, Wayne State: University Press.
Klein, J.T. (2001). Interdisciplinarity and the Propect of Complexity: The Tests of Theory. Issues in Integrative Studies, 19, 43-57. Recuperado de https://our.oakland.edu/items/83fa7af8-aefd-423b-aa88-8525a3805282
Klein, J.T. (2013). The State of the Field: Institutionalization of Interdisciplinarity. Issues in Interdisciplinary Studies, 31, 66-74.
Klein, J. T. (2017). Typologies of Interdisciplinariety: The Boundary Work of Definition en The Oxford Handbook of Interdisciplinarity (second edition). Oxford: Universtiy Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198733522.013.3
Klein, J. T. y Falk-Krzesinski, H. (2017). Interdisciplinary and collaborative work: framing promotion and tenure practices and policies. Research Policy, 46(6), 1055-1061. https://doi.org/10.1016/j.respol.2017.03.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2017.03.001
Kuhn, T. S. (1970). La Estructura de las Revoluciones Científicas. México: FCE.
Laudan, L. (1977). El progreso y sus problemas: Hacia una teoría del crecimiento científico. Ediciones España: Encuentro, S.A. ISBN 84-7490-141-3.
Lyall, C. (2019). Being an Interdisciplinary Academic: How Institutions Shape University Careers. London: Palgrave Macmillan. https://doi:10.1007/978-3-030-18659-3 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-18659-3
Mackey, J.L (2002). Rules Are Not the Way to Do Interdisciplinarity: A Response to Szostak. Issues in integrative Studies, 20, 123-129.
Mcleish, T. y Strang, V. (2016). Evaluating interdisciplinary research: the elephant in the peer-reviewers’ room. Palgrave Commun, 2, e16055. https://doi.org/10.1057/palcomms.2016.55 DOI: https://doi.org/10.1057/palcomms.2016.55
Newell, W.H. (2001). A Theory of Interdisciplinary Studies. Issues in Integrative Studies, 19, 1-25.
Newell, W.H. (2007). Decision-making in interdisciplinary studies. En G.Morçöl (Ed.), Handbook of decision making (pp.245-264). Boca Raton, FL: Press/Taylor & Francis Group. DOI: https://doi.org/10.1201/9781420016918.ch13
Newell, W.H. (2013). The State of the Field: Interdisciplinary Theory. Issues in Interdisciplinary Studies, 31, 22-43.
Piaget, J., y García, R. (1982). Psicogénesis e historia de la ciencia. México: Siglo XXI.
Rodríguez Zoya, L. (2017a). Contribución a la crítica de la teoría de los sistemas complejos: bases para un programa de investigación. Estudios Sociológicos de El Colegio De México, 36(106), 73–98. https://doi.org/10.24201/es.2018v36n106.1530 DOI: https://doi.org/10.24201/es.2018v36n106.1530
Rodríguez Zoya, L. (2017b). Complejidad, interdisciplina y política en la teoría de los sistemas complejos, de Rolando García. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 17(33), 221-242. https://doi.org/10.22518/16578953.910 DOI: https://doi.org/10.22518/16578953.910
Rodríguez Zoya, L. y Rodríguez Zoya, P. (2019). Problematización y problemas complejos. Gazeta de Antropología, 35(2). Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/59082
Sills, D. (1986). A Note on the Origin of “Interdisciplinary". Social Science Research Council. Items, Insights from the Social Sciences. Recuperado de https://items.ssrc.org/from-our-archives/a-note-on-the-origin-of-interdisciplinary/
Social Science Research Council (1926). Report for the Year 1925 Made to the American Political Science Association. American Political Science Review, 20(1), 185-189. https://doi.org/10.2307/1945118 DOI: https://doi.org/10.2307/1945118
Social Science Research Council (1930). Sixth Annual Report. 1929-1930
Social Science Research Council (1937). Report on the History, Activities, and Policies of the Social Science Research Council. En Louis Wirth, Committee on the Review of Council Policy, RAC, Accession 2, Series 1, Subseries 1, Box 5, Folder 29, 150-155.
Szostak, R. (2002). How to Do interdisciplinarity: Integrating the Debate. Issues in Integrative Studies, 20, 103-122.
Vienni Baptista, B (2016). Los estudios sobre interdisciplina: Construcción de un ámbito en el campo de ciencia, tecnología y sociedad. Redes: Revista de estudios sociales de la ciencia, 21(41), 141-175. Recuperado de http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/343
Vienni Baptista, B. (2018). Interdisciplina: ¿Moda o nuevo horizonte epistemológico? Revista Hemisferio Izquierdo, Ciencia e Izquierda. Recuperado de: https://www.hemisferioizquierdo.uy/single-post/2016/05/03/Editorial-Hemisferio-Izquierdo
Vienni Baptista, B. y Goñi Mazzitelli, M. (2021). Aportes para los estudios sobre interdisciplina y transdisciplina: modalidades, estrategias y factores para la integración. Utopía y Praxis Latinoamericana, 26(94), 110-127. Recuperado de https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/36113
Welch, J. (2018). The Impact of Newell’s “A theory of Interdisciplinary Stuudies”: Reflection and Analysis. Issues in Interdisciplinary Studies, 36(2), 193-211.