Students’ expectations: Systematic review of methodological approaches

Main Article Content

Paulina Gutiérrez Uribe

Abstract

This article seeks to identify and describe how young people’s Social Representations regarding the continuation of university studies can be methodologically approached, through a Systematic Literature Review. A search of scientific publications was conducted using the WoS and Scopus databases for the period between 2010 and 2023, with the following search criteria in English: Social Representation, students, youth and education. Twelve studies were selected for review: 4 of them, qualitative and 8, quantitative. The qualitative studies primarily employed interviews for data collection, while the quantitative studies favored the free association technique. This Systematic Review did not identify any studies under a mixed-methods paradigm, leading to the conclusion that there is a need for research that combines the strengths of both qualitative and quantitative approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gutiérrez Uribe, P. (2024). Students’ expectations: Systematic review of methodological approaches. Revista Latinoamericana De Metodología De Las Ciencias Sociales (ReLMeCS), 14(1), e141. https://doi.org/10.24215/18537863e141
Section
Artículos

References

Araya, S. (2002). Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión. San José: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO).

Bermúdez, R. (2004). La dinámica del grupo en la educación. En M. R. Martínez Angulo y otros, Manual de técnicas de exploración psicológica (pp. 14-20). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Braun, V. & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. American Psychological Association. DOI: https://doi.org/10.1037/13620-004

Burke, R. y Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X03300701 DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X033007014

Bustamante, L. y Lesta, M. (2022). Marcos teóricos y metodológicos para el abordaje de Imaginarios y Representaciones Sociales. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 12(2), e116. https://doi.org/10.24215/18537863e116 DOI: https://doi.org/10.24215/18537863e116

Canales, M. (Ed). (2006). Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios. Santiago: Editorial LOM.

Cortés, F. (2008). Los métodos cuantitativos en las ciencias sociales de América Latina. Iconos. Revista de Ciencias Sociales, 30, 91-108. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=50903009 DOI: https://doi.org/10.17141/iconos.30.2008.255

Cox, C. (2012). Política y políticas educacionales en chile 1990-2010. Revista Uruguaya de Ciencia Política, 21(1), 13-43. Recuperado de http://www.scielo.edu.uy/pdf/rucp/v21n1/v21n1a02.pdf

Esina, G. (2020). Social Representations of Higher Education of Students from Families with Different Socio-Economic Status. Sotsialnaya psikhologiya i obshchestvo,11(3), 99-113. https://doi.org/10.17759/sps.2020110307 DOI: https://doi.org/10.17759/sps.2020110307

Hamui-Sutton, A. y Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(5), 55-60. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349733230009 DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: Editorial Mc Graw Hill Education. DOI: https://doi.org/10.17993/CcyLl.2018.15

Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (Ed.), Psicología Social II: Pensamiento y vida social (pp. 469-494). Barcelona: Paidós.

Koshkin, A., Abramov, R., Rozhina, E. y Novikov, A. (2018). Role of Social Representations in Student Motivation for Acquiring Further Education. Interchange, 49, 313-341. https://doi.org/10.1007/s10780-018-9328-3 DOI: https://doi.org/10.1007/s10780-018-9328-3

Manterola, C., Astudillo, P., Arias, E. y Claros, N. (2013). Revisiones sistemáticas de la literatura. Qué se debe saber acerca de ellas. Cirugía Española, 91(3), 149-155. https://doi.org/10.1016/j.ciresp.2011.07.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ciresp.2011.07.009

Melou, F. y Gilbert, M. (2022). Confinement: construction d’une nouvelle représentation sociale chez les étudiants et les salariés. Revista Societe´ Francaise de Psychologie, 67, 357-386. https://doi.org/10.1016/j.psfr.2022.09.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psfr.2022.09.002

Minescu, A., Ogoro, M. y Moriarty, M. (2022). Cultural Identity in Bicultural Young Adults in Ireland: A Social Representation Theory Approach. Social Sciences. Social Sciences MDPI, 11, 230. https://doi.org/10.3390/socsci11060230 DOI: https://doi.org/10.3390/socsci11060230

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul S.A.

Moyano, E. (1999). Hacia la integración de métodos cuantitativos y cualitativos En la investigación social. Revista de la Facultad de Humanidades de Universidad de Santiago de Chile, 4, 59-86. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/265510549_HACIA_LA_INTE RACION_DE_METODOS_CUANTITATIVOS_Y_CUALITATIVOS_EN

Nazarova, I. y Zelenskaya, M. (2020). Priorities of the student youth: Education, family, work. Revista RUDN Journal, 20(4), 919-928. https://doi.org/10.22363/2313-2272-2020-20-4-919-928 DOI: https://doi.org/10.22363/2313-2272-2020-20-4-919-928

Neuenschwander, E. (2012). Qualitas and Quantitas: two ways of thinking in science. Qual Quant, 47, 2597–2615. https://doi.org/10.1007/s11135-012-9674-7 DOI: https://doi.org/10.1007/s11135-012-9674-7

Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, XV(1), 15-29. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194118804003 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2

Pinto, I. y Nascimento, L. (2021). Jovens cegos tateando os seus projetos de vida. Um estudo sobre suas representações. Revista Educação Temática Digital, 23(3), 716-738. https://doi.org/10.20396/etd.v23i3.8657625 DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v23i3.8657625

Rivero, E. (2021). Representaciones sociales sobre el “Proyecto de vida” de jóvenes indígenas. Machacamarca y La Paz (ciudad). Revista Colombiana de Sociología, 44(2), 123-141. https://doi.org/10.15446/rcs.v44n2.87877 DOI: https://doi.org/10.15446/rcs.v44n2.87877

Rivero, V. y Escobar, M. (2002). Formación Docente y Construcción de Expectativas. La Paz: Editores Saúl Cabrera y Omar Rocha.

Sarrica, M., Grimaldi, F. y Nencini, A. (2010). Youth, Citizenship and Media: An Exploration from the Social Representations Perspective. Revue internationale de psychologie sociale, 23, 37-62.

Shamionov, R. y Grigoryev, A. (2019). The image of socially active individual in The representations of student youth. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 7(1), 15-20. https://doi.org/10.5937/ijcrsee1901015S DOI: https://doi.org/10.5937/IJCRSEE1901015S

Shankar, J., Ip, E., Khalema, E., Couture, J., Tan, S. y Zulla, T. (2013). Education as a Social Determinant of Health: Issues Facing Indigenous and Visible Minority Students in Postsecondary Education in Western Canada. International Journal of Environmental Research and Public Health, 10, 3908-3929. https://doi.org/10.3390/ijerph10093908 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph10093908

Soidet, I, Bonnefoy, L. y Olry-Louis, I. (2022). Work and the future as represented By French adolescents: the role of secondary school type and anticipated duration of post‑secondary education. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 1-27. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09575-7 DOI: https://doi.org/10.1007/s10775-022-09575-7

Tolstykh, N. y Chernyak, N. (2019). Ideas sociales sobre la escuela y la enseñanza en diferentes grupos de participantes en el proceso educativo. Ciencia y Educación Psicológica, 24(6), 5-15.

Yánez G. R, López-Mena, L. y Reyes, F. (2022). La técnica de incidentes críticos: una herramienta clásica y vigente en enfermería. Ciencia y Enfermería,17(2): 27-36. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/cienf/v17n2/art_04.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-95532011000200004