Participatory action research: contributions to the pedagogy of equality and the prevention of gender violence
Main Article Content
Abstract
This article explores the experience of the learning community in the project “Strategies to prevent sexual and gender-based violence and promote equity in rural schools in Nicaragua, Haiti, and Honduras”. The project adopted a Participatory Action Research (PAR) methodology, with an ethical and political approach. As a social and community research experience, it aimed at generating situated knowledge to identify strategies for preventing gender-based violence, particularly sexual violence, in rural school contexts. In dialogue with PAR, human rights and gender perspectives provided two vital frameworks from which the participatory construction of knowledge and the identification of courses of action were pursued.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Obra disponible bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Balcazar, F. E. (2003). Investigación acción participativa (iap): Aspectos conceptuales y dificultades de implementación. Fundamentos en humanidades, IV(7-8), 59-77. https://www.redalyc.org/pdf/184/18400804.pdf
CLADE. (2023). El derecho humano a una vida libre de violencias. Desafíos y caminos: Informe regional de la investigación acción. KIX-IRDC. Quito: Proyecto estrategias para prevenir la violencia de género y de género fomentar la equidad en las escuelas rurales de Haití, Honduras y Nicaragua.
CLADE. (2023). Metodologías y herramientas de investigación, acción participativa y enfoque de género. Quito: Estrategias para prevenir la violencia sexual y de género y fomentar la equidad en escuelas rurales.
Fais Borda, O. y Anisur, M. R. (1988). Romper el monopolio del conocimiento. Situación actual y perspectivas de la Investigación-Acción Participativa en el mundo. Análisis Político, 5, 46-64.
Flores-Kastanis, E., Montoya-Vargas, J. y Suárez, D. H. (2009). Investigación-acción participativa en la educación latinoamericana. Un mapa de otra parte del mundo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(40), 289-308. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14004013
Foucault, M. (2003). Vigilar y Castigar. Buenos Aires: Siglo XXI.
Lagarde, M. (1996b). Género y Feminismo: desarrollo humano y democracia. Madrid: Horas y Horas. https://repositorio.ciem.ucr.ac.cr/handle/123456789/259
Ortiz, M. y Borjas, B. (2008). La Investigación Acción Participativa: aporte de Fals Borda a la educación popular. Espacio Abierto, 17(4), 615-627. https://www.redalyc.org/pdf/122/12217404.pdf