Bearing the pandemic: collaborative and audiovisual ethnography in times of mandatory confinement
Main Article Content
Abstract
This article proposes to reflect on the challenges that the authors went through during the development of collaborative audiovisual ethnography around the production of the book Uno hace lo que puede, ¿no? during the pandemic. The authors adhere to collaboration and commitment as political stakes, although they consider that the terms of participation are defined in each project, especially when they are working with people experiencing extreme situations. The authors will show how doing emerged as a native category in the images and analysis of those who participated in the book, managing to confront the predominant visualities in the hegemonic media.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Obra disponible bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Aguiar Bittencourt, L. (2004). Algumas considerações sobre o uso da imagem fotográfica na pesquisa antropológica. En B. Feldman-Bianco y M. Moreira Leite (Eds.), Desafios da imagem. Fotografia, iconografia e vídeo nas ciências sociais (pp. 197-212). São Paulo: Papirus Editoral.
Ardèvol, E. y San Cornelio, G. (2007). Si quieres vernos en acción: YouTube.com. Prácticas mediáticas y autoproducción en Internet. Revista Chilena de Antropologia Visual, 10, 1-29. Recuperado de http://www.rchav.cl/imagenes10/imprimir/ardevol_%26_san_cornelio.pdf
Bermúdez, N y Cordera, J. (2023). Experiencias en torno al documental Madres: formas de representación y etnografía colaborativa (Córdoba, Argentina). Revista Dixit, 37(1), 1-17.
Bermúdez, N., Blázquez, N., Cabrera, N., y Koopmann, A. (2021). Uno hace lo que puede ¿no? Visualidades en tiempos de pandemia. Buenos Aires: CONICET. Recuperado de https://rdu.unc.edu.ar/bitstream/handle/11086/20520/Uno%20hace%20lo%20que%20puede%2C%20no%20visualidades%20en%20tiempos%20de%20pandemia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Balbi, F. (2012). La integración dinámica de las 'perspectivas nativas' en la investigación etnográfica. Intersecciones en Antropología, 14, 485-499. http://www.scielo.org.ar/pdf/iant/v13n2/v13n2a13.pdf
Corona Berkins, S. (2006) La fotografía indígena en los rituales de la interacción social. Comunicación y Sociedad, 6, 91-104. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34600605
Fasano, P. (2014). Enredada. Dilemas sobre el proceso etnográfico de investigación de un chisme y su publicación. En R. Guber (Ed.), Prácticas etnográficas. Ejercicios de reflexividad de antropólogas de campo (pp.129-144). Buenos Aires: Instituto de Desarrollo Económico y Social / Miño y Dávila.
Fernández Álvarez, M. I. (2019). De malestares, búsquedas y algunas propuestas en torno a la antropología colaborativa. En M. Epele y R. Guber (Comps.), Malestar en la etnografía. Malestar en la antropología (pp. 69-87). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Instituto de Desarrollo Económico y Social.
Fernández Álvarez, M. I., Florencia Pacífico, F., y Wolansky, S. (2022) ¿A qué llamamos colabor? La producción de conocimiento con organizaciones de trabajadores y trabajadoras. En L. Katzer y M. Manzanelli (Eds.), Etnografías colaborativas y comprometidas contemporáneas (pp. 45-74). Buenos Aires: Asociación Argentina de Geofísicos y Geodestas.
González Granados, P. (2016). Hacia una Antropología compartida. Reflexiones, experiencias y propuestas acerca de la fotografía participativa en investigación antropológica. Revista Antropología Social, 25(1), 61-84. https://doi.org/10.5209/rev_RASO.2016.v25.n1.52498
Gross, N., y Hyde, Z. (2019). Normas e imágenes mentales. En C. Benzecry, I. Ariail Reed y M. Krause (Comps.), La teoría social, ahora. Nuevas corrientes, nuevas discusiones (pp. 474-513). Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Guerriero, L. (2013). Frutos extraños (Crónicas reunidas 2001-2008). Colombia: Penguin Random House Grupo Editorial.
Hine, C. (2004). Etnografía virtual. Barcelona: Editorial UOC.
Katzer, L. y Manzanelli, M. (2022). Etnografías Colaborativas y Comprometidas Contemporáneas. Bahía Blanca: Asociación Argentina de Geofísicos y Geodestas.
Massota, C. (2009). Telón de fondo. Paisajes de desierto y alteridad en la fotografía de la Patagonia (1880-1900). AISTHESIS, 46, 111-127. Recuperado de https://www.uncuyo.edu.ar/ices/upload/etnografias-colaborativas.pdf
Ortner, S. (2016). Antropología y teoría social. Cultura, poder y agencia. Buenos Aires: UNSAM.
Rappaport, J. (2007). Más allá de la escritura: la epistemología de la etnografía en colaboración. Revista Colombiana de Antropología, 43, 197-229. https://doi.org/10.22380/2539472X.1108
Reguillo, R. (2002): El otro antropológico. Poder y representación en una contemporaneidad sobresaltada. Revista Análisis, 29, 63-79. https://api.core.ac.uk/oai/oai:ddd.uab.cat:871
Segato, R. (2013). Una antropología por demanda, una antropología litigante. En La crítica de la colonialidad en ocho ensayos. Y una antropología por demanda. Buenos Aires: Prometeo.
Sontag, S. (2012). Sobre la fotografía. Buenos Aires: Debolsillo.
Zirión Pérez, A. (2015). Miradas cómplices: cine etnográfico, estrategias colaborativas y antropología visual aplicada Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 78, 45-70.