Biographical approach and teaching work: times, spaces and turning points in the trajectories of UNPAZ professors
Main Article Content
Abstract
Universidad Nacional de José Clemente Paz (UNPAZ) is part of a set of public universities fostered between 2009 and 2015 in Argentina which, from their inception, aimed at the inclusion of sectors of the population who had not generally had access to these institutions before. This article seeks to document, from a biographical approach, the ways in which teachers of the Department of Economics, Production and Technological Innovation of the UNPAZ enunciate and characterize their arrival at that university as turning points in their life and work trajectories. For this purpose, we pay special attention to the meanings that the teachers interviewed bring into play in relation to the institutional environment and its imprint, and to how different aspects of teaching work (teaching, research, outreach) converge in a scenario permeated by the creation of courses of study with a tinge of innovation.The approach to these trajectories is strongly based on the categories of time and space, which are central to the biographical approach, and it recovers those "turning points" that seem to spark reconfigurations from the stories narrated.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Obra disponible bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Arguello Parra, A. (2012). Entre el tiempo y el relato: Consideraciones epistemológicas en torno a la perspectiva biográfica en la investigación social y educativa. Revista CPU-e, 15, 27-47.
Díaz de Rada, A. (2003). Las edades del delito. Revista de Antropología Social, 12, 261 - 286.
Godard, F. (1998). Uso de las historias de vida en las Ciencias Sociales. En T. Lulle, P. Vargas y L. Zamudio (coord), Los usos de la historia de vida en las ciencias sociales. Colombia: Anthropos. Serie II. Colombia. Anthropos. Serie II.
Hareven, T. y Masoaha, K. (1988). Turning points and transitions. Perceptions of the life course. Journal of family history, 13(3).
Integrantes del Proyecto MUPE. (2021). Memorias imaginadas. Avances de un proyecto re-incidente. Ic-Contornos del NO-Revista de Industrias Culturales, 5(5), 113-122.
Leccardi, C. (2002). Tiempo y construcción biográfica en la “sociedad de la in- certidumbre”: reflexiones sobre las mujeres jóvenes. Nómadas, 16, 42-50.
Marquina, M. (2013) ¿Hay profesión académica en Argentina? Avances y reflexiones de un objeto en construcción. Pensamiento Universitario, 15, 35-58.
Muñiz Terra, L. (2011). Carreras y trayectorias laborales: Una revisión crítica de las principales aproximaciones teórico-metodológicas para su abordaje. Revista Latinoamericana De Metodología De Las Ciencias Sociales, 2(1), 36–65. Recuperado a partir de https://www.relmecs.fahce.unlp.edu.ar/article/view/v02n01a04
Muñiz Terra, L. M., Roberti, M. E., Ambort, M. E., Bidauri, M. D. L. P., Riva, M. F. y Viña, S. (2015). De la entrevista guionada a la entrevista biográfico-narrativa: reflexiones en torno a un trabajo de campo colectivo. La Plata: IV Jornadas Internas del CIMeCS.
Petrelli, L. (2021). Enfoque biográfico para pensar el trabajo de enseñanza en una Universidad del Bicentenario. Propuesta Educativa, 30(55), 115-127.
Rockwell, E. y Mercado, R. (1990). La práctica docente y la formación de maestros. En E. Rockwell y R. Mercado (coord.), La escuela, lugar de trabajo docente (pp.63-78). México: DIE-CINVESTAV.