Epistemological and operational starting points in field observation

Main Article Content

Gonzalo Seid
Ramiro N. Pérez Ripossio

Abstract

In this article we reflect on the technique of observation in the methodology of the social sciences. We propose to construct a broad view on the observation technique, which articulates technical/operational aspects with epistemological reflections. To this end, we discuss the most relevant epistemological issues to be taken into consideration, we propose a classification of types of observation that synthesizes some of the existing definitions, and we recover some lessons learned regarding the use of the technique in an empirical research experience with transvestite/transgender migrants. We argue that field observation comprises a set of variants that share theoretical orientation, flexible planning, and systematization of records, as well as the fact that they differ from both experimental observation and everyday observation. In turn, we propose four axes to order the variants of field observation: participant–non-participant, revelation–concealment of the observer's identity, structured–unstructured, technologically mediated–not technologically mediated. At the operational level, we highlight the entry into the field, the attribution of identities and the negotiation of roles as decisive aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Seid, G. ., & Pérez Ripossio, R. N. (2022). Epistemological and operational starting points in field observation. Revista Latinoamericana De Metodología De Las Ciencias Sociales (ReLMeCS), 12(2), e113. https://doi.org/10.24215/18537863e113
Section
Artículos

References

Adler, P. A. y Adler, P. (1994). Observation techniques. En N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 377-392). Thousand Oaks: Sage.

Alejo, M. y Osorio, B. (2016). El informante como persona clave en la investigación cualitativa. Gaceta de pedagogía, 35, 74-85.

Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Atkinson, P. y Hammersley, M. (1998). Ethnography and participant observation. Strategies of Qualitative Inquiry. En N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 248-261). Thousand Oaks: Sage

Borges, J. L. (2002) [1944]. Funes el Memorioso. En Ficciones (pp. 117-128). Buenos Aires: Emecé.

Bourdieu, P. (2003). El oficio de científico. Ciencia de la ciencia y reflexividad. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P., Passeron, J. C. y Chamboredon, J. C. (2008). El oficio de sociólogo. Buenos Aires: Siglo XXI.

Chalmers, A. (1987). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?. Buenos Aires: Siglo XXI.

Cohen, N. y Gómez Rojas, G. (2019). Metodología de la investigación, ¿para qué? La producción de los datos y los diseños. Buenos Aires: Teseo / CLACSO.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Flores, J. G., Gómez, G. R. y Jiménez, E. G. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Geertz, C. (1989). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Goffman, E. (2001). Internados. Buenos Aires: Amorrortu.

Gold, R. (1957). Roles in sociological field observations. Social Forces, 36(3), 217-223.

Gómez Rojas, G. y De Sena, A. (2012). En clave metodológica. Reflexiones y prácticas de la investigación social. Buenos Aires: Ediciones Cooperativas.

Guasch, O. (1997). Observación participante. Madrid: CIS.

Guber, R. (2004). El salvaje metropolitano: reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós.

Hanson, N. (1977). Patrones de descubrimiento. Observación y explicación. Madrid: Alianza.

Jerolmack, C. y Khan, S. (Eds.). (2018). Approaches to ethnography: analysis and representation in participant observation. Oxford: Oxford University Press.

Marradi, A., Archenti, N. y Piovani, J. I. (2010). Metodología de las ciencias sociales. Buenos Aires: Cengage Learning.

Martín, J. R. (2009). Observación Participante: informantes claves y rol del investigador. NURE investigación: Revista Científica de enfermería, 42.

Martínez, A. y Belvedere, C. (2012). Para ustedes, del otro lado. La producción continua del orden y las marginaciones sociales en las rutinas cotidianas de “hacer una cola” para acceder a servicios públicos en la Ciudad de Buenos Aires. Buenos Aires: Instituto Gino Germani.

Mauss, M. (1967) [1926]. Manuel d’ethnographie. París : Éditions sociales. Versión electrónica de la Université du Québec à Chicoutimi. Recuperado de: http://classiques.uqac.ca/classiques/mauss_marcel/manuel_ethnographie/manuel_ethnographie.html

Mayntz, R., Holm, K. y Hübner, P. (1975). Introducción a los métodos de la sociología empírica. Madrid: Alianza editorial.

Musante, K. y DeWalt, B. R. (2010). Participant observation: A guide for fieldworkers. Plymouth: Altamira.

Piovani, J. I., Santos, J. y Rausky, M. E. (2008). La observación participante en los primeros manuales de metodología sociológica. I Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales, La Plata, 10 al 12 de diciembre de 2008.

Quine, W. (1990). Pursuit of truth. Cambridge: Harvard University Press.

Ruiz Olabuénaga, J. I. (2007). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

Schwartz, H. y Jacobs, J. (1984). Sociología cualitativa. México D. F.: Trillas.

Scribano, A. (2008). El proceso de investigación social cualitativo. Buenos Aires: Prometeo.

Selltiz, C., Jahoda, M., Deutsch, M. y Cook, S. W. (1965). Métodos de investigación en las relaciones sociales. Madrid: Rialp.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación (Vol. 1). Barcelona: Paidós.

Valles, M. S. (2000). Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid: Síntesis.

Velasco, H. y Díaz de Rada, Á. (1997). La lógica de la investigación etnográfica. Madrid: Trotta.