Maddening the Academy: Mad Studies, Critical Methodologies and Militant Research in Mental Health
Main Article Content
Abstract
This article develops a conceptual and historical approach to Mad Studies, an investigative tradition that recognizes Madness as a valid and significant experience to generate critical knowledge against psychiatric discourse. In this framework, experiences of “mad” knowledge production are described that question the claim of objectivity and neutrality of the biomedical model in Mental Health. In turn, the contributions of critical methodologies and the militant research approach are analyzed in recent debates around the articulation of theory and committed praxis. Finally, the place of MadStudies in the academic field is examined, the scope of this initiative in university education and the challenges to link research and activism in the contemporary scenario.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Obra disponible bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Balasch, M. y Montenegro, M. (2003). Una propuesta metodológica desde la epistemología de los conocimientos situados: Las producciones narrativas. Encuentros en Psicología Social, 1(3), 44-48.
Beresford, P. (2020). ‘Mad’, Mad studies and advancing inclusive resistance. Disability & Society, 35(8), 1337-1342. DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2019.1692168
Beresford, P. y Russo, J. (2016). Supporting the sustainability of Mad Studies and preventing its co-option. Disability & Society, 31(2), 270–274. DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2016.1145380
Botero, P. (2012). Investigación y acción colectiva “IAC”. Una experiencia de investigación militante. Utopía y praxis latinoamericana, 17(57), 31-47.
Burstow, B., LeFrançois, B., y Diamond, S. (2014). Psychiatry disrupted: Theorizing resistance and crafting the (r)evolution. Quebec: McGill-Queens. DOI: https://doi.org/10.1515/9780773590304
Caballero-Ferrándiz, J., Martín-Gutiérrez, P. y Villasante, T. R. (2019). Debatiendo las metodologías participativas: un proceso en ocho saltos. Empiria. Revista de metodología de ciencias sociales, 44, 21-45. DOI: https://doi.org/10.5944/empiria.44.2019.25350
Cabruja, T., Íñiguez, L. y Vázquez, F. (2000). Cómo construimos el mundo: relativismo, espacios de relación y narratividad. Análisis, 25, 61-94.
Castillo-Parada, T. (2018). Subjetividad y autonomía: significados y narrativas sobre la discontinuación de fármacos psiquiátricos. Salud colectiva, 14(3), 513-529. DOI: https://doi.org/10.18294/sc.2018.1861
Castrodale, M. (2017). Critical disability studies and mad studies: Enabling new pedagogies in practice. Canadian Journal for the Study of Adult Education, 29(1), 49-66.
Cea-Madrid, J. C. (2019). “Locos por nuestros derechos”: Comunidad, salud mental y ciudadanía en el Chile contemporáneo. Quaderns de Psicologia, 21(2), e1502. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1502
Cea-Madrid, J. C. y Castillo-Parada, T. (2018). Locura y neoliberalismo. El lugar de la antipsiquiatría en la salud mental contemporánea. Política y sociedad, 55(2), 559-574. DOI: https://doi.org/10.5209/POSO.57277
Church, K. (2013). Making madness matter in academic practice. In B. LeFrançois, R. Menzies & G. Reaume (Eds.), Mad matters: A critical reader in Canadian Mad Studies (pp. 181-190). Toronto: Canadian Scholars’ Press.
Corona-Berkin, S. y Kaltmeier, O. (Coords.) (2012). En diálogo. Metodologías horizontales en ciencias sociales y culturales. Barcelona: Gedisa.
Costa, L., Voronka, J., Landry, D., Reid, J., McFarlane, B., Reville, D. y Church, K. (2012). Recovering our stories: A small act of resistance. Studies in Social Justice, 6(1), 85-101. DOI: https://doi.org/10.26522/ssj.v6i1.1070
Cresswell, M. y Spandler, H. (2012). The engaged academic: academic intellectuals and the psychiatric survivor movement. Social Movement Studies, 12(2), 138-54. DOI: https://doi.org/10.1080/14742837.2012.696821
Cresswell, M. y Spandler, H. (2016). Solidarities and tensions in mental health politics: Mad Studies and Psychopolitics. Critical and Radical Social Work, 4(3), 357-373. DOI: https://doi.org/10.1332/204986016X14739257401605
Farber, S. (2012). The spiritual gift of madness: The failure of psychiatry and the rise of the mad pride movement. Rochester: Inner Traditions.
Faulkner, A. (2017). Survivor research and Mad Studies: the role and value of experiential knowledge in mental health research. Disability & Society, 32(4), 500-520. DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2017.1302320
Fractalitats en Investigació Crítica (FIC) (2005). Investigación crítica: Desafíos y posibilidades. Athenea digital, 0(8),129-144.
Gago, V. (2017). Intelectuales, experiencia e investigación militante. Avatares de un vínculo tenso. Nueva Sociedad, 268, 65-76.
Gorman, R. y LeFrançois, B. (2017). Mad studies. En B. Cohen (Ed.). Routledge International Handbook of Critical Mental Health (pp. 107-114). Londres: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315399584-14
Gøtzsche, P. (2015). Psicofármacos que matan y denegación organizada. Madrid: Libros del Lince.
Ingram, R. (2016). Doing mad studies: Making (non) sense together. Intersectionalities: A Global Journal of Social Work Analysis, Research, Polity, and Practice, 5(3), 11-17.
Íñiguez, L. (2005). Psicología en la encrucijada postmoderna: nuevos debates, nuevas ideas, nuevas prácticas desde una perspectiva construccionista. Psicoloxía clínica, 2, 93-99.
Jones, N., Harrison, J., Aguiar, R. y Munro, L. (2014). Transforming research for transformative change in Mental Health: Towards the future. En B. Kloos, J. Ornelas y G. Nelson (Eds.), Community psychology and community mental health: Towards transformative change (pp. 351-372). New York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199362424.003.0017
Kalathil, J. y Jones, N. (2016). Unsettling Disciplines: Madness, Identity, Research, Knowledge. Philosophy, Psychiatry, & Psychology, 23(3/4), 183-188. DOI: https://doi.org/10.1353/ppp.2016.0016
Landry, D. (2017). Survivor research in Canada: “Talking” recovery, resisting psychiatry, and reclaiming madness. Disability & Society, 32(9), 1437-1457. DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2017.1322499
LeFrançois, B. Menzies, R. y Reaume, G. (eds.) (2013). Mad matters: A critical reader in Canadian Mad Studies. Toronto: Canadian Scholars’ Press.
LeFrançois, B., Beresford, P. y Russo, J. (2016). Editorial: Destination Mad Studies. Intersectionalities: A Global Journal of Social Work Analysis, Research, Polity, and Practice, 5(3), 1-10.
Lehmann, P. (2013). Alternativas a la psiquiatría. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 33(117), 137-150.
Lewis, B. (2006). A mad fight: Psychiatry and disability activism. En L. David (Ed..), The Disability Studies Reader (pp. 331-354). Nueva York: Routledge.
Malo, M. (2004). Nociones comunes: experiencias y ensayos entre investigación y militancia. Madrid: Traficantes de Sueños.
Martínez-Guzmán, A. (2014). Cambiar metáforas en la psicología social de la acción pública: De intervenir a involucrarse. Athenea Digital, 14(1), 3-28.
McWade, B. (2016). Recovery-as-policy as a form of neoliberal state making. Intersectionalities: A Global Journal of Social Work Analysis, Research, Polity, and Practice, 5(3), 62-81.
McWade, B. (2020). Was it autoethnography? The classificatory, confessional and mad politics of lived experience in sociological research. Social Theory & Health, 18, 123-137 DOI: https://doi.org/10.1057/s41285-019-00090-4
Moncrieff, J. (2007). Co-opting psychiatry: The alliance between academic psychiatry and the pharmaceutical industry. Epidemiology and Psychiatric Sciences, 16(3), 192-196. DOI: https://doi.org/10.1017/S1121189X00002268
Montenegro, M. y Pujol, J. (2003). Conocimiento situado: un forcejeo entre el relativismo construccionista y la necesidad de fundamentar la acción. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 37(2), 295-307.
Montenegro, M. y Pujol, J. (2013). Producciones narrativas: una propuesta teórico-práctica para la investigación narrativa. En H. Paulín y M. Rodigou (Eds.), Coloquios de investigación cualitativa. Desafíos en la investigación como relación social (pp. 15-42). Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
Montenegro, M., Pujol, J. y Vargas-Monroy, L. (2015). Miradas, formas de hacer y relaciones en la constitución de una investigacción crítica. Universitas Psychologica, 14(5), 1833-1852.
Morrison, L. (2013). Talking back to psychiatry: The psychiatric consumer/survivor/ex-patient movement. Nueva York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203958704
Netchitailova, E. (2019). The mystery of madness through art and Mad Studies. Disability & Society, 34(9-10), 1509-1515. DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2019.1619236
Poole, J. y Ward, J. (2013). Breaking open the bone: Storying, sanism and Mad grief. En B. LeFrançois, R. Menzies y G. Reaume (Eds.), Mad matters: A critical reader in Canadian Mad Studies (pp. 94-104). Toronto: Canadian Scholars’ Press.
Poole, J., Jivraj, T., Arslanian, A., Bellows, K., Chiasson, S., Hakimy, H., Pasini, J. y Reid, J. (2012). Sanism, “mental health”, and social work/education: A review and call to action. Intersectionalities: A Global Journal of Social Work Analysis, Research, Polity, and Practice, 1(1), 20-36.
Pujol, J., Montenegro, M. y Balasch, M. (2003). Los límites de la metáfora lingüística. Implicaciones de una perspectiva corporeizada para la práctica investigadora e interventora. Política y sociedad, 40(1), 57-70.
Pūras, D. (2017). Informe del Relator Especial sobre el derecho de toda persona al disfrute del más alto nivel posible de salud física y mental. Ginebra: Naciones Unidas. Recuperado de: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G17/076/09/PDF/G1707609.pdf?OpenElement
Pūras, D. (2019). Informe del Relator Especial sobre el derecho de toda persona al disfrute del más alto nivel posible de salud física y mental. Ginebra: Naciones Unidas. Recuperado de https://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/HRC/41/34&Lang=S.
Read, J. y Dillon, J. (Eds.) (2017). Modelos de locura II. Barcelona: Herder.
Reville, D. (2013). Is Mad Studies emerging as a new field of inquiry. En B. LeFrançois, R. Menzies y G. Reaume (Eds.), Mad matters: A critical reader in Canadian Mad Studies (pp. 170-180). Toronto: Canadian Scholars’ Press.
Rose, D. (2019). Navigating an insider/outsider identity in exclusive academic spaces: How far can boundaries be pushed? Journal of Ethics in Mental Health, 10, 1-18.
Rose, D. (2017). Service user/survivor-led research in mental health: epistemological possibilities. Disability & Society, 32(6), 773-789. DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2017.1320270
Russo, J. (2012). Survivor-controlled research: A new foundation for thinking about psychiatry and mental health. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 13(1), 8.
Russo, J. (2016). In dialogue with conventional narrative research in psychiatry and mental health. Philosophy, Psychiatry & Psychology, 23(3), 215-228. DOI: https://doi.org/10.1353/ppp.2016.0021
Russo, J. y Beresford, P. (2015). Between exclusion and colonisation: Seeking a place for mad people’s knowledge in academia. Disability & Society, 30(1), 153-157. DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2014.957925
Russo, J. y Sweeney, A. (eds.). (2016). Searching for a rose garden: Challenging psychiatry, fostering Mad Studies. Manchester: PCCS Books.
Schneider, B. (2010). Hearing (our) voices: Participatory research in mental health. Toronto: University of Toronto Press. DOI: https://doi.org/10.3138/9781442685949
Spandler, H. y Poursanidou, D. (2019). Who is included in the Mad Studies Project? The Journal of Ethics in Mental Health, 10, 1-10.
Sweeney, A. (2013). Sociology and survivor research: an introduction. En Staddon, P. (Ed.), Mental Health Service Users in Research: Critical Sociological Perspectives (pp. 1-9). Bristol: Policy Press. DOI: https://doi.org/10.46692/9781447307358.002
Sweeney, A. (2016). Why mad studies needs survivor research and survivor research needs mad studies. Intersectionalities: A Global Journal of Social Work Analysis, Research, Polity, and Practice, 5(3), 36-61.
Sweeney, A., Beresford, P., Nettle, M., Faulkner, A. y Rose, D. (2009). This is survivor research. Manchester: PCCS Books.
Thorneycroft, R. (2020). Crip Theory and Mad Studies: Intersections and Points of Departure. Canadian Journal of Disability Studies, 9(1), 91-121. DOI: https://doi.org/10.15353/cjds.v9i1.597
Vélez-Galeano, H. (2018). Metodologías críticas e investigación militante con comunidades afrodescendientes. Bitácora urbano territorial, 28(3), 143-152. DOI: https://doi.org/10.15446/bitacora.v28n3.68226
Villasante, T. R. (2006). Desbordes creativos: estilos y estrategias para la transformación social. Madrid: La Catarata.
Villasante, T. R. (2017). Democracias transformadoras: Experiencias emergentes y alternativas desde los comunes. Barcelona: El Viejo Topo.
Whitaker, R. y Cosgrove, L. (2015). Psychiatry under the influence: Institutional corruption, social injury, and prescriptions for reform. Nueva York: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137516022_11