Strategic management as technology of life-conduct
Main Article Content
Abstract
This article develops a genealogy of management to methodologically define the "strategic" current in terms of a technology of life-conduct of enterprise rationality. To this end, we will make use of Michel Foucault's study of "neoliberalism", but by bringing his contributions on "governmentality" into dialogue with Max Weber's "life-conduct". As a complement to the Foucauldian study, we will present a sociological, historical, and reflexive analysis of the process of rationalization of strategic management that has taken place since the middle of the last century. In doing so, we seek to explain how the neoliberal principle of competition was reformulated by business strategy in the sense of competitiveness, thus assuming the role of a central principle of contemporary management technology.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Obra disponible bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Aguilo, E. (1982). Stigler y la Organización Industrial. Cuadernos de Economía, 10(27), 3-30.
Chaffee, E. E. (1985). Three Models of Strategy. Academy of Management Review, 10(1), 89-98.
Clarke, J. & Newman , J. (1997). The Mangerial State. Londres: Sage Publications.
Dardot, P. & Laval, C. (2013). La nueva razón del mundo. Ensayo sobre la sociedad neoliberal. Barcelona: Gedisa .
Davies, W. (2014). The Limits of Neoliberalism. Authority, Sovereignty and the Logic of Competition. Londres: SAGE Publications Ltd.
du Gay, P., Salaman, G. & Rees, B. (1996). The conduct of management and the management of conduct: contemporary managerial discourse and the constitution of the “competent” manager. Journal of Management Studies, 33(3), 263-282.
Ewen, S. (1976). Captains of Consciousness: Advertising and the Social Roots of te Consumer Culture. Nueva York: Basic Books.
Foucault, M. (1979). Microfísica del poder. Madrid: Las ediciones de la Piqueta.
Foucault, M. (1999a). Las mallas del poder. En Estética, ética y hermeneútica. Obras esenciales, Volumen III (págs. 235-244). Barcelona: Paidós.
Foucault, M. (1999b). Las técnicas de sí. En Estética, ética y hermeneútica. Obras esenciales, Volumen III (págs. 443-474). Barcelona: Paidós.
Foucault, M. (2006 [1978]). Seguridad, territorio, población: curso en el Collège de France (1977-1978). Buenos Aires: FCE.
Foucault, M. (2007 [1979]). Nacimiento de la biopolítica: curso en el Collège de France (1978-1979). Buenos Aires: FCE.
Gago , V. (2014). La razón neoliberal: economías barrocas y pragmática popular. Buenos Aires: Tinta Limón.
Harvey, D. (2017). El cosmopolitismo y las geografías de la libertad. Madrid: Akal.
Hennis, W. (1983). El problema central de Max Weber. Revista de estudios políticos (Nueva Época), 33, 49-99.
Hierro Sánchez-Pescador, L. (1991). Una introdución a la Ley 16/1989 de Defensa de la Competencia. La tradición norteamericana y el contexto comunitario. Ekonomiaz: Revista vasca de economía, 21, 14-32.
Jardim, F. A., Teixeira, A. L., López Ruiz, O. J. & Oliva-Augusto, M. H. (2018). Max Weber e Michel Foucault. Paralelas e Intersecções. San Pablo: EDUC, FAPESP e FFLCH.
Kiechel, W. (2010). The Lords of Strategy: the secret of intelectually history of the new corporate world. Boston: Harvard Business.
Knights, D. & Morgan, G. (1991). Corporate Strategy, Organizations, and Subjectivity: A Critique. Organisations Studies,12(2),251-273.
Le Texier, T. (2016). Le maniement des hommes. Essai sur la rationalité managériale. París: La Découverte.
Levy, D., Alvesson, M. & Willmott, H. (2003). Critical approaches to strategic management. En M. Alvesson & H. Willmott, Studying management critically (págs. 92-110). Newbury Park: SAGE.
López Ruiz, O. (2014a). El ethos de los ejecutivos de las trasnacionales: valores sociales en una sociedad que se globaliza. Una trayectoria de investigación. En D. Szlechter y F. Luci. Sociología del management en la Argentina. Una mirada crítica sobre los actores, los discursos y las prácticas en las grandes empresas del país (págs. 189-231). Buenos Aires: Edicon.
López Ruiz, O. (2014b). Max Weber y Michel Foucault: dichos tardíos, intereses convergentes. Una lectura a partir de la sociología histórico-reflexiva de Arpád Szakolczai. El banquete de los dioses. Revista de filosofía y teoría política contemporáneas, 2(2), 178-210.
Marazzi, C. (2003). El sitio de los calcetines: El giro lingüístico de la economía y sus efectos sobre la política. Madrid: Akal.
Miller, P., & Rose, N. (1990). Governing Economic Life in Economy and Society. 19(1), 1-31.
Porter, M. (1981). The contributions of Industrial Organization to Strategic Management. Managerial and decision economics, 6(4), 609-620.
Porter, M. (2000 [1980]). Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: Grupo Editorial Patria. Edición revisada.
Porter, M. (2010 [1985]). Ventaja competitiva: creación y sostenibilidad de un rendimiento superior. Madrid: Ediciones Pirámide.
Ramírez Cendrero, J. (2003). Los nuevos desarrollos de la economía industrial y las justificaciones de la política industrial. Economía industrial, 6(354), 157-172.
Rasmussen, D. (2017). The Gospel According to Michael Porter. Institutional Investor, 2-11. Recuperado de: https://www.institutionalinvestor.com/article/b15jm11km848qm/the-gospel-according-to-michael-porter
Rose, N. (1992). Governing the enterprising self. En P. Heelas & P. Morris, The Values of the Enterprise Culture - The moral debate (págs. 141-164). Londres: Unwin Hyman.
Rothschild, R. (1987). The Theory of Monopolistic Competition: E.H. Chamberlin's Influence on Industrial Organisation Theory over Sixty Years. Journal of Economic Studies, 4(1), 34-54.
Weber, M. (2011). La ética protestante y el espíritu del capitalismo. México: FCE.