Methodological fundament of the construction of university teaching profiles

Main Article Content

Soledad Vercellino
Tatiana Inés Gibelli
Eduardo Lozano

Abstract

In the framework of a research project, the training trajectories of those who study the Specialization in University Teaching at the National University of Río Negro are analyzed. A first study focuses on characterizing the teachers enrolled in the first cohort in 2019, through the construction of profiles. This article proposes to describe the theoretical, methodological and operational work that involved the formation of these profiles. Initially, the use of the notion of profile as a data ordering strategy is analyzed. Then the classification processes used are made explicit, which gave rise to the five profiles identified, providing details on subsequent uses in the research. As a conclusion, it is reflected on the usefulness of these research strategies to address the multidimensionality of the research object.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vercellino, S., Gibelli, T. I., & Lozano, E. (2021). Methodological fundament of the construction of university teaching profiles. Revista Latinoamericana De Metodología De Las Ciencias Sociales (ReLMeCS), 11(1), e087. https://doi.org/10.24215/18537863e087
Section
Artículos

References

Berteaux, D. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Barcelona: Ediciones Bellaterra.

Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández Cruz, M. (2001). La investigación (auto) biográfica narrativa. Guía para la indagación en el campo. Granada: . Force.

Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.

Burke, P. J. (1987). Teacher Development. Induction, Renewal and Redirection. Londres: The Falmer Press.

Cohen, N. y Rojas, G. G. (2011). Las tipologías y sus aportes a las teorías y la producción de datos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social: ReLMIS, 1, 36-46.

Feixas i Condom, M. (2004). La influencia de factores personales, institucionales y contextuales en la trayectoria y el desarrollo docente de los profesores universitarios. Educar, 33, 31-59.

Fernández Cruz, M. (2008). El prácticum en la construcción del conocimiento profesional docente. En: Correa, E. (coord.). Vers une conceptualisation de la situation de stage: explorations internationales. Sherbrooke: Éditions CRP.

Lozano, E., Ruiz, M. E. y Carranza, P. (2013). Trayectorias personales e identidades profesionales: "Ingenieros y Licenciados copan el nivel medio”. Cuadernos de Educación, XI(11), 1-13. Recuperado de https://rid.unrn.edu.ar/jspui/handle/20.500.12049/3478

Lozano, E. E., Gibelli, T., Garelik, C. E., Vercellino, S., y Ferrarino, C. (2020). Trayectorias de formación en una especialización en docencia universitaria. III Jornadas sobre las prácticas docentes en la Universidad Pública. Universidad Nacional de La Plata. (Edición en línea, junio de 2020). Recuperado de https://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/4911.

Marquina, M., Yuni, J. A., y Ferreiro, M. (2017). Trayectorias académicas de grupos generacionales y contexto político en Argentina: Hacia una tipología. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25, 1-23.

Marradi, A. (2000). Reivindicando el papel de la tipología: de Aristóteles a las Ciencias Humanas Modernas. Nómadas: Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 1, 15.

Marradi, A. (2007). La tipología desde Aristóteles a las ciencias sociales modernas. Revista de Ciencia Política y de Relaciones Internacionales (en línea), 1(1), 4-24.

Nicastro, S., y Greco, M. B. (2009). Entre trayectorias. Escenas y pensamientos en espacios de formación. Rosario: Homo sapiens.

Oficina de Aseguramiento de la Calidad de la Universidad Nacional de Río Negro (2020). Los egresados de la UNRN. Viedma. Recuperado de https://rid.unrn.edu.ar/jspui/handle/20.500.12049/4337

Pérez Roldán, L. (1996). La construcción de tipologías: metodología de análisis. Papers. Revista de Sociología, 48, 9-29.

Sánchez Olavarría, C., y Huchim Aguilar, D. (2015). Trayectorias docentes y desarrollo profesional en el nivel medio superior. Revista CPU-e, (21), 148-167.

Universidad Nacional de Río Negro (2020). Memoria institucional 2019. Viedma: Universidad Nacional de Río Negro.

Vercellino, S., Gibelli, T., Misischia, B. y Goin, M. (2019). Ingresos e ingresantes: hacia una comprensión multidimensional de los procesos institucionales y subjetivos implicados en los inicios de los estudios universitarios. Proyecto de Investigación presentado ante la Universidad Nacional de Río Negro. Viedma, mímeo.

Vilà-Baños, R., Rubio-Hurtado, M. J., Berlanga-Silvente, V. y Torrado-Fonseca, M. (2014). Cómo aplicar un cluster jerárquico en SPSS. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 7(1), 113-127. Recuperado de http://www.ub.edu/ice/reire.htm