The complex and transdisciplinarity thought as frames of scientific research

Main Article Content

Elvio Galati

Abstract

The work aims to describe and support, from the methodological point of view, Edgar Morin’s complex thought and Basarab Nicolescu’s transdisciplinarity. It is structured based on the philosophical and logical contexts of multi-method; and then developing methodological ideas from transdisciplinarity and complexity. The methodology used is the documentation, taking into account articles on doctrine and teaching experience. There is discourse analysis, classification and interpretation, also creating categories. The implications of integrative, complex and transdisciplinary philosophy are seen, in a research design for Social Sciences. Transdisciplinary category of "property" is provided, adding it to the "production" category. Developing the complexity and transdisciplinarity as a methodology, "transdisciplinary instructions" arise, which are applied to research although they were originally thought for teaching. From the structure of the research design, unsystematic transdisciplinary methodological strategies and systematic strategies element by element of the research project are identified. As another result, the creation of the category of "General Theory / Interim Science" is added, approached from transdisciplinarity

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Galati, E. (2017). The complex and transdisciplinarity thought as frames of scientific research. Revista Latinoamericana De Metodología De Las Ciencias Sociales (ReLMeCS), 7(1), e021. https://doi.org/10.24215/18537863e021
Section
Artículos

References

Apostel, L. (1972). Les instruments conceptuels de l’interdisciplinarité: une démarche opérationnelle. En L. Apostel et al. (eds.), L’interdisciplinarité. Problèmes d’enseignement et de recherche dans les universités (pp. 77-82). Paris: Organisation de Coopération et de Développement Économiques.

Arana, J. (2001). ¿Es posible la interdisciplinariedad?. Obtenida el 25 de agosto de 2011, de http://www.pensamientocomplejo.com.ar/docs/files/arana_es_posible_la_interdisciplinariedad.pdf

Arendt, H. (2009). La condición humana. Buenos Aires: Paidós.

Arroyo Menéndez, M. (2008). Cualitativo-cuantitativo: la integración de dos perspectivas. En A. Merlino (coord.), Investigación cualitativa en Ciencias Sociales. Temas, problemas y aplicaciones (pp. 195-208). Buenos Aires: Cengage Learning Argentina.

Barbier, R. (2003). L’éducateur et le sacré aujourd’hui. En B. Nicolescu (dir.), Le Sacré aujourd’hui, précédé d’Hommage à Michel Camus (pp. 176-184). Monaco: du Rocher.

Berger, G. (1972). Opinions et réalités. En L. Apostel et al. (ed.), L’interdisciplinarité. Problèmes d’enseignement et de recherche dans les universités (pp. 19-74). Paris: Organisation de Coopération et de Développement Économiques.

Buguet, J. (2003). Pour une pédagogie du lien: pluri, inter et transdisciplinarité en formation BTS (Brevet de Technicien Supérieur). En JN. Demol (coord), Didactique et transdisciplinarité (pp. 129-154). Paris: L’Harmattan.

Cea D’ancona. M. A. (1999). Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.

Comesaña, J. M. (2001). Lógica informal, falacias y argumentos filosóficos. Buenos Aires: Eudeba.

Demol, JN. (Coord.). (2003). Introduction Générale Problématisant. Didactique et transdisciplinarité (pp. 7-44). Paris: L’Harmattan.

Descartes, R. (1993). Discurso del método. Barcelona: Altaya.

Follari, R. (2001). Estudios culturales, transdisciplinariedad e interdisciplinariedad (¿hegemonismo en las ciencias sociales latinoamericanas?). Utopía y Praxis Latinoamericana, 14, 40-47.

Follari, R. (2007). La interdisciplina en la docencia. Polis. Revista Latinoamericana, 16, 1-12.

Galati, E. (2013). El pensamiento complejo y transdisciplinario en la enseñanza de “la internacionalidad”. Anuario Argentino de Derecho Internacional, t. XXII, 279-341.

Galati, E. (2015). Los comités hospitalarios de bioética. Una comprensión trialista y transdisciplinaria desde el Derecho de la Salud. Buenos Aires: Teseo-UAI.

Galvani, P. (2005). Fertilisation croisée des savoirs et ingénierie d’alternance socio-formative. Le programme de recherche-formation-action Quart Monde-Université. En P Paul y G. Pineau (coords.), Transdisciplinarité et formation (pp. 31-46). Paris: Harmattan.

Galvani, P. (2008). Quelle formation pour les formateurs transdisciplinaires? Obtenida el 30 de junio de 2010, de http://basarab.nicolescu.perso.sfr.fr/ciret/ARTICLES/Galvani_fichiers/Galvani.pdf

García, R. (2006). Sistemas complejos. Conceptos, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. Barcelona: Gedisa.

Gass, JR. (1972). Préface. En L. Apostel et al. (eds.), L’interdisciplinarité. Problèmes d’enseignement et de recherche dans les universités (pp. 7-8). Paris: Organisation de Coopération et de Développement Économiques.

Goldschmidt, W. (1987). Introducción filosófica al Derecho. Buenos Aires: Depalma.

Hogarth, R. (2002). Educar la intuición. El desarrollo del sexo sentido. Buenos Aires: Paidós.

Kant, I. (2006). Crítica de la razón pura. Buenos Aires: Losada.

Kelsen, H. (1992). Teoría pura del Derecho. Buenos Aires: Eudeba.

Kuhn, T. (1996). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.

Lanz, R. (2010). Diez preguntas sobre transdisciplina. Revista de Estudios Transdisciplinarios, 2(1), 11-21.

Maclure, S. (1991). Introducción: panorama general. En S. Maclure y P. Davies (Comps.), Aprender a pensar, pensar en aprender, trad. de Daniel Zadunaisky (pp. 11-32). Barcelona: Gedisa.

Mardones, J. M., y Ursua, N. (1999). Filosofía de las ciencias humanas y sociales. Materiales para una fundamentación científica. México D. F.: Coyoacán.

Ministerio de Educación de la Nación (2008). Documento metodológico orientador para la investigación educativa. Buenos Aires: Organización de los Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Mittelstrass, J. (2011). On transdisciplinarity. Trames: A Journal of the Humanities & Social Sciences, 15(4), 329-338.

Morin, E. (1993). El Método 1. La naturaleza de la naturaleza. Madrid: Cátedra.

Morin, E. (2011). La vía. Para el futuro de la humanidad. Barcelona: Paidós.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: UNESCO.

Morin, E. (2003). Pensar Europa. Barcelona: Gedisa.

Mourad, R. (1997). Interdisciplinariedad post moderna. The Review of Higher Education, 20, 113-140.

Nicolescu, B. (2006). Transdisciplinarity – Past, present and future. Obtenida el 7 de setiembre de 2010, de http://basarab.nicolescu.perso.sfr.fr/Basarab/Docs_articles/Worldviews2006.htm

Nieto Caraveo, L. (1991). Una visión sobre la interdisciplinariedad y su construcción en los currículos profesionales. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 5-6, 1-10.

Paul, P. (2005). Introduction. En P. Paul y G. Pineau (coords.), Transdisciplinarité et formation (pp. 5-10). Paris: L’Harmattan.

Piaget, J. (1972). L’épistémologie des relations interdisciplinaires. En L. Apostel et al. (ed.), L’interdisciplinarité. Problèmes d’enseignement et de recherche dans les universités (pp. 131-144). Paris: Organisation de Coopération et de Développement Économiques.

Pichon-Rivière, E. (2005). El proceso creador. Del psicoanálisis a la psicología social (III). Buenos Aires: Nueva Visión.

Pozzoli, MT. (2011). Modelo Teórico-Metodológico Transdisciplinario para Sujetos Complejos en Tiempos de Crisis. Complejidad, 12, 27-35.

Resweber, JP. (1981). La méthode interdisciplinaire. Paris: Presses Universitaires de France.

Salas, Á. (2004). La labor del filósofo. Dikaiosyne. Revista de Filosofía Práctica, 13, 11-36.

Saltalamacchia, H. (2005). Del proyecto al análisis: aportes para una investigación cualitativa (3 t.). Buenos Aires: el autor.

Samaja, J. (1999). Epistemología y metodología: elementos para una teoría de la investigación científica. Buenos Aires: Eudeba.

Samaja, J. (2004). Proceso, diseño y proyecto en investigación científica. Buenos Aires: JVE.

Sautu, R. (2005). Todo es teoría. Objetivos y métodos de investigación. Buenos Aires: Lumiere.

Stolkiner, A. (1999). La interdisciplina: entre la epistemología y las prácticas. Obtenida el 7 de setiembre de 2003, de www.campopsi.com.ar/interdisciplina.htm

Teves, L. et al. (2009). 50 años de Antropología en el Museo de Ciencias Naturales de La Plata: historia, desafíos y perspectivas. Avá, 14. Obtenida el 20 de noviembre de 2010, de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-16942009000100014&lng=es&nrm=iso

Zicavo, E. (9 de marzo de 2013). Desde la trinchera. Página 12.