The question about the subject of education: epistemological and methodological decisions

Main Article Content

María Valeria Emiliozzi

Abstract

The article seeks to deploy a series of conceptual tools to conceive the subject of education in general and in Physical Education in particular, its mode of constitution and a way to investigate it from an epistemological perspective that places its origin in the language. To this end, I propose a series of theoretical links between the concepts of subject, practices, language, knowledge and truth effects; since they are key to a number of approaches, methods and tools that shape certain epistemological and methodological decisions that allow thinking the subject as a research object.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Emiliozzi, M. V. (2016). The question about the subject of education: epistemological and methodological decisions. Revista Latinoamericana De Metodología De Las Ciencias Sociales (ReLMeCS), 6(2), e012. Retrieved from https://www.relmecs.fahce.unlp.edu.ar/article/view/relmecse012
Section
Artículos

References

Alonso, L.E. (1998). La mirada cualitativa en sociología, Madrid: Fundamentos.

Ball, S. J. (comp.) (2001). Foucault y la educación. Disciplinas y saber, Madrid: Morata.

Behares, L. (2007). Enseñar en cuerpo y alma: la teoría de la enseñanza y el saber en la pulsión. En Educação Temática Digital, Campinas, Vol. 8, N.° especial, junio, pp.1-21.

Bordoli, E. (2013). Revisitando la enseñanza y lo curricular. Apuntes para pensar la igualdad. En Southwell, M. y Romano, A. (comps.). La escuela y lo justo. Ensayos acerca de la medida de lo posible, Buenos Aires: UNIPE, Editorial universitaria, pp.179-211.

Bourdieu, P., Chamboredon, J. y Passeron, J. (2008). El oficio del sociólogo: presupuestos epistemológicos, Buenos Aires: Siglo XXI.

Castro, E. (2011). Diccionario Foucault. Temas, conceptos y autores, Buenos Aires: Siglo XXI.

Castro, E. (2004). El vocabulario de Michel Foucault, Bernal: Universidad de Quilmes.

Crisorio, R. (2015). La educación física que viene. En Crisorio, R.; Rocha, L. y Lescano, A. (2015). Ideas para pensar la educación del cuerpo, La Plata, Edulp.

Eidelsztein, A. (2012). El origen del sujeto en psicoanálisis. Del Big Bang del lenguaje y el discurso en la causación del sujeto. El Rey está desnudo. Revista para el psicoanálisis por venir, La Plata, Año 4, N.° 5, pp. 7-55.

Eidelsztein, A. (2008). El psicoanálisis entre el Otro, el sexo, el amor y el goce. En Curso de Posgrado UBA El Seminario 20 de Jacques Lacan: Aún, Ciudad autónoma de Buenos Aires: UBA. Recuperado a partir de: http://www.eidelszteinalfredo.com.ar/index.php?IDM=33&mpal=8&alias=

Eidelsztein, A. (1995). La estructura del lenguaje: Necesidad, Demanda y Deseo”. En El grafo del Deseo, pp. 42-61. Buenos Aires: Manantial.

Emiliozzi, V. (2014). El sujeto como asunto. Sentidos epistemológicos del Diseño Curricular de Educación Física, tesis para optar al título de Doctora en Ciencias de la Educación, La Plata, FaHCE-UNLP.

Esposito, R. (2008). Nihilismo y comunidad. En Esposito, R., Galli, C. y Vitiello, V. (comps.). Nihilismo y política, Buenos Aires: Manantial, pp. 35-50.

Foucault, M. (2013). La inquietud por la verdad: Escritos sobre la sexualidad y el sujeto, Buenos Aires: Siglo XXI.

Foucault, M. (2012). El poder, una bestia magnífica: Sobre el poder, la prisión y la vida, Buenos Aires: Siglo XXI.

Foucault, M. (2008a). El orden del discurso, Buenos Aires: Tusquets.

Foucault, M. (2008b). La arqueología del saber, Buenos Aires: Siglo XXI.

Foucault, M. (2008c). Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas, Buenos Aires: Siglo XXI.

Galak, E. (2014). Construir el cuerpo. Cuatro consideraciones epistemo-metodológicas y tres metáforas para pensar el objeto de estudio “cuerpo”. En Poiésis. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Brasil, Vol. 8, N.º 14, pp. 348-364.

Lacan, J. (2008). Escritos 1. Buenos Aires: Siglo XXI.

Lacan, J. (1995). El Seminario. Libro 20, Buenos Aires: Paidós.

Lacan, J. (1998). El Seminario Libro 3, Buenos Aires: Paidós.

Marradi, A., Archenti, N. y Piovani, J. (2007). Metodología de las Ciencias Sociales, Buenos Aires: Emecé.