Theoretical-methodological reflections on some dilemmas in the study of clandestine sexual practices
Main Article Content
Abstract
The article addresses some dilemmatic questions of a theoretical-methodological nature that arose in the exercise of reflexivity typical of all critically oriented social research. The study of clandestine social practices has historically attracted the interest of researchers for its methodological and ethical implications, the clandestine practices that we address refer to male sexuality, which adds another density to the research, especially in relation to fieldwork and the interpretation of information. In the first part, the text contextualizes the research that originates this reflection in conceptual terms and locates it in a specific socio-cultural space. Subsequently, some methodological decisions that structure our approach to fieldwork from the ethnographic approach are explained. In the last part, some methodological prescriptions of researchers in the field of sexuality studies and recognized authors of the ethnographic approach are contrasted, with records extracted from the field survey log, elaborated in the participant observation process carried out in clandestine sexual practices of men who have sex with men. This contrast aims to show the methodological tensions that the social researcher must face when dealing with an object connoted by clandestinity, as well as some dilemmatic questions of an ethical nature.
Downloads
Article Details
Obra disponible bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Cáceres, C., Pecheny, M., y Terto J. (2002). Sida y sexo entre hombres en América Latina: vulnerabilidades, fortalezas y propuestas para la acción –perspectivas y reflexiones desde la salud pública, las ciencias sociales y el activismo. Perú: UPCH/ONUSIDA.
De Otto, A. (2017). Metodologías en contexto: intervenciones en perspectiva feminista, poscolonial, latinoamericana. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Argentina: CLACSO.
García, A. (2019). Evocando deseos y revolviendo malestares: la im-pertinencia de las emociones en mi trabajo etnográfico. Revista Antipoda España, 35. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7018962
Goffman, E. (2006). Estigma: la identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu.
Guzmán, F. (2010). Los claroscuros del mestizaje: negros, indios y castas en la Catamarca colonial. Córdoba: Encuentro Grupo Editor-Facultad de Humanidades-UNCA. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/33826
INADI, y UNCA. (2012). Mapa nacional de la discriminación. Catamarca Argentina.
Núñez, G. (2007). Masculinidad e intimidad: identidad, sexualidad y sida. Hermosillo Sonora México: Porrí¹a.
Pecheny, M., Figari, C., Jones, D. (2008). Todo sexo es político, estudios sobre sexualidades en Argentina. (1ra ed.). Buenos Aires Argentina: libros del zorzal.
Ponce, E.; Machado, H y Perea, J. (2012). Paisajes en disputa. Una cartografía de la conflictividad social en la Provincia de Catamarca (2001-2004). Córdoba: Facultad de Humanidades-UNCA.
Rapisardi, F. y Modarelli, A. (2001). Fiestas, baños y exilios. Los gays porteños en la última dictadura. Buenos Aires: Editorial Sudamericana. Recuperado de http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/8285.
Restrepo, E. (2016). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Colombia: Envion.
Santi, M. (2013a). Ética de la investigación en ciencias sociales: un análisis de la vulnerabilidad y otros problemas éticos presentes en la investigación social. UBA. Argentina. Recuperado de http://dspace5.filo.uba.ar/bitstream/handle/filodigital/1638/uba_ffyl_t_2013_se_santi.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Santi, M. (2013b). La ética de la investigación social en debate: hacia un abordaje particularizado de los problemas éticos de las investigaciones sociales (Tesis de maestría). Argentina. Recuperado de repositorio digital FLACSO Ecuador.
Sutton, B. (2017). Zonas de clandestinidad y nuda vida: mujeres, cuerpo y aborto. Revista de estudios feministas. Brasil, 25(2). Recuperado de https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104026X2017000200889&script=sci_abstract&tlng=es.
Yuni, J., y Urbano, C. (2005). Mapas y herramientas para conocer la escuela: investigación etnográfica e investigación-acción. Argentina: Brujas.
Webber, V., y Brunger F. (2018). Assessing Risk to Researchers: Using the Case of Sexuality Research to Inform. Research Ethics Board Guidelines. Estados Unidos de America, 19(3). Recuperado de https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/3062.