Family and religion in Buenos Aires: network analysis in qualitative research with photo elicitation

Main Article Content

Agustina Adela Zaros

Abstract

The article approaches the study of religious socialization in families of different faiths in Buenos Aires with a qualitative methodology, focusing on two aspects related to the images used during the research: data collection with the photo elicitation technique and the network analysis of coincidences of the photographs. The concept of memory is present along the whole research, where the reconstruction of the past in common implies a certain shared sense of the present and offers an account of the configuration of the link between family, tradition, and religiosity. Remembering implies a construction and, at the same time, a legitimation of the family lineage. Photographs emerge as an emblem of family identity that represent moments of biographical trajectories as points of reference, allowing access to the memories of their members. The use of the network analysis of coincidences applied to the content of the photographs identifies presences and absences among the actors that complement the data collected with the interviews. The network analysis of coincidences made it possible to understand what the images reveal about kinship relations, affinities, and inequalities within the family and at a generational level. Thus, the text focuses on the use of photo-elicitation and network analysis, which may constitute a methodological contribution to the study of religious phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zaros, A. A. (2019). Family and religion in Buenos Aires: network analysis in qualitative research with photo elicitation. Revista Latinoamericana De Metodología De Las Ciencias Sociales (ReLMeCS), 9(2), e060. https://doi.org/10.24215/18537863e060
Section
Artículos

References

Algranti, J. (2010). Polí­tica y religión en los márgenes. Nuevas formas de participación social de las mega-iglesias evangélicas en la Argentina. Buenos Aires: Ediciones Ciccus.

Algranti, J., y Settón, D. (2009). Habitar las instituciones religiosas: corporeidad y espacio en el campo judaico y pentecostal en Buenos Aires. Alteridades, 38, 77-94.

Assman, A. (2002). Ricordare. Forme e mutamenti della memoria culturale. Bologna:Il Mulino.

Carvalho, C. (2005). Coisas de Familia: AnaÌlise AntropoloÌgica de Processos de Transmissão Familiar (Tesis doctoral inédita). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Cossu, A. (2008). Problemi e tendenze di ricerca nella sociologia della memoria. Etnografia e ricerca qualitativa, 2, 317-329. doi: https://doi.org/10.3240/33311

Dias Duarte, L. F. (2008). Três famí­lias: identidades e trajetórias transgeracionais nas classes populares. Rio de Janeiro: FGV editora.

Dines Schreiber, Y. (2004). Um Outro Álbum de Famí­lia: Retratos de Migrantes. Revista Chilena de Antropologí­a Visual, 4, 138-156.

Escobar, C., y Tejero, C. (2018). El análisis reticular de coincidencias. EMPIRIA. Revista de MetodologiÌa de Ciencias Sociales, 39, 103-128. Doi: https://doi.org/39.2018.20879

Escobar, M., y Gómez Isla, J. (2015). La expresioÌn de la identidad a traveÌs de la imagen: los archivos fotograÌficos de Miguel de Unamuno y JoaquiÌn Turina. Revista Española de Investigaciones SocioloÌgicas, 152, 23-46. doi: http://doi.org/105477/cis.reis.152.2

Franco de Alcantara, P. (2015). Entre o visiÌvel e o não visiÌvel. Os potenciais etnograficos dos retratos de famí­lia numa comunidade rural de Mina Gerais. Cadernos de Arte e Antropologia, 4(1), 111-126. doi: https://doi.org/10.4000/cadernosaa.866

Frigerio, A.(1993). Perspectivas actuales sobre conversioÌn, deconversion y lavado de cerebro en nuevos movimientos religiosos. En A. Frigerio (Ed.), Nuevos Movimientos Religiosos y Ciencias Sociales (pp. 46-80). Buenos Aires: CEAL.

Giménez Béliveau, V. (2016). Católicos militantes. Buenos Aires: Eudeba.

Halbwachs, M. (1925). Memoria di famiglia. Roma: Armando.

Harper, D. (2002). Talking about pictures: a case for photo elicitation. Visual Studies, 17(1), 13-26. doi: https://doi.org/10.1080/14725860220137345

Jedlowski, P. (2008). Il sapere dell’esperienza. Roma: Carocci.

Jedlowski, P. (1989). Memoria, esperienza e modernití . Milano: Franco Angeli.

Kellerhals, J., Ferreira, C., y Perrenoud, D. (2002). Linguagens do parentesco: loÌgicas de construção identitaÌria. AnaÌlise Social, 37(163), 545-567.

Lavabre, M. C. (2009). La memoria fragmentada. ¿Se puede influenciar la memoria? Revista de Anthropologia y Sociologia, 11, 15-28.

Lins de Barros, M. (Org) (2006). Familia e geraçoes. FGV Editora: Rio de Janeiro.

Lins de Barros, M. (1989). Memória e Famí­lia. Estudos Históricos, 2(3), 29- 42.

Mallimaci, F. (Comp) (2013). Atlas de las creencias religiosas en Argentina. Buenos Aires: Biblos.

Mallimaci, F. (2015). El mito de la Argentina laica. Catolicismo, polí­tica y Estado. Buenos Aires: Capital Intelectual.

Maxwell, J. (2004). Qualitative Research Design an Interactive Approach. Applied Social Research Methods 2nd edition. London: SAGE Publications.

Montenegro, S. (2015). Formas de adhesión al Islam en Argentina: conversión, tradición, elección, reasunción y tránsito intra-islámico. Horizonte, 13(38),674-705. doi: http://dx.doi.org/10.5752/P.2175-5841.2015v13n38p674

Montesperelli, P. (2003). Sociologia della memoria. Roma-Bari: Laterza.

Moreira Leites, M. (2000). Retratos de Familia. Sao Paolo: FAPESP.

Mosqueira, M. (2014). Santa RebeldiÌa. Construcciones de juventud en comunidades pentecostales del AÌrea Metropolitana de Buenos Aires (Tesis doctoral inédita). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.

Motta, G. (2016). Las redes en las eÌlites. Un enfoque alternativo para abordar la construccioÌn de poder intrainstitucional: el caso de la Conferencia Episcopal Argentina (1999-2005). Sociedad y Religión, 26(46), 11-51.

Muxel, A. (2002). Individu et mémoire familiale. Paris: Nathan.

Patton, M. (2015). Qualitative Reseach & Evaluation Methods. Integrating Theory and Practice. Thousand Oaks (California): Sage.

Rampazi, M. (2010). Lo spazio-tempo della casa. En G. Mandich (Ed.), Culture quotidiane (pp. 17-33). Roma: Carocci.

Ricoeur, P. (2004). La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de cultura económica.

Rose, G. (2007). Visual methodologies. London: Sage.

Settón, D. (2010). Judí­os ortodoxos y judí­os no afiliados en procesos de interacción. El caso de Jabad Lubavitch de la Argentina (Tesis doctoral inédita). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.

Wynarczyk, H. (2009). Ciudadanos de dos mundos. El Movimiento evangeÌlico en la vida puÌblica argentina 1980-2001. Buenos Aires: UNSAM Edita.

Zaros, A. (2016). Retratos de una comunidad religiosa: sobre la memoria y las fotos familiares de la comunidad armenia en Padua. Revista Cultura y Religión, 10, 88-106.

Zaros, A. (2018). Los herederos de los abuelos: sobre la socializacioÌn religiosa en familias de diferentes credos en Buenos Aires. Debates do NER, 33, 235-262. doi: https://doi.org/10.22456/1982-8136.79923

Zerubavel, E. (2005). Mappe del tempo. Memoria collettiva e costruzione sociale del passato. Bologna: Il Mulino.