The fields of research as an object of inquiry: theoretical-methodological reflections from a case study
Main Article Content
Abstract
In this article I present theoretical and methodological reflections on the study of the production and circulation of scientific knowledge. The proposal is derived from an investigation of my authorship where I reconstructed the evolution of the Andean ethnohistory between 1970 and 2005. I describe the approach and the materials used, indicating the main challenges that emerged in the construction of the object and the research problem. I develop the strategies implemented and I argue that their relevance transcends the case study. I present the results obtained and then the lines of research that are opened from them.
Downloads
Article Details
Obra disponible bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Arêas Peixoto, F. (2008). El diálogo como forma: antropología e historia intelectual. Prismas, 12, 17-32. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-04992008000100001&lng=es&tlng=es.
Bosa, B., y Santoyo, A. (2010). Etnografía y archivos. Revista Colombiana de Antropología, 46(2), 243-248. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252010000200001&lng=en&tlng=es.
Bossert, F., Sendón, P., y Villar, D. (2012). El parentesco: textos fundamentales. Buenos Aires: Biblios.
Cardoso De Oliveira, R. (1999/2000). Peripheral Anthropologies “versus” Central Anthropologies. Journal of Latin American Anthropology, 4-5 (2-1), 10-30.
Castorina, J. (1989). La posición del objeto en el desarrollo del conocimiento. En J. Castorina, B. Aisenberg, D. Dibar Ure, G. Collinvaux y G. Palau (Comps.), Problemas en Psicología Genética (pp. 37-62). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Chiappe C. (2018). Entre las luchas pasadas y las presentes. Antecedentes, surgimiento y desarrollo de la etnohistoria andina chilena (Tesis de doctorado en Antropología). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.
Chiappe, C., y Ramos, A. (2017). Estrategias de búsqueda y sistematización de fuentes escritas. En A. Domínguez Mon (Ed.), Trabajo de campo etnográfico: prácticas y saberes. Metodología y Técnicas de la Investigación de Campo (pp. 23-52). Buenos Aires: EFFL. Recuperado de http://publicaciones.filo.uba.ar/sites/publicaciones.filo.uba.ar/files/Trabajo%20de%20campo%20etnogr%C3%A1fico_0.pdf
Chiappe, C., y Ramos, A. (2016). Caja de resonancia: el papel de los encuentros académicos en una época de polarización política. Revista de Ciencias Sociales, 37, 71-90. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/708/70849360005.pdf
Devés, E. (2007). Redes intelectuales en América Latina: Hacia la constitución de una comunidad intelectual. Chile: Instituto de Estudios Avanzados de la Universidad de Santiago de Chile.
Dube, S. (2007). Antropología, historia y modernidad. Cuestiones críticas. Estudios de Asia y África, 42(2), 299-337. Recuperado de http://www.uacm.kirj.redalyc.redalyc.org/articulo.oa?id=58611171002
Escobar, A. (2007). La invención del Tercer Mundo Construcción y deconstrucción del desarrollo. Caracas: Fundación Editorial el perro y la rana.
Gadamer, H. (1988). Verdad y método. Salamanca: Sígueme.
Gerholm, T. & Hannerz, U. (1982). Introduction: The Shaping of National Anthropologies. Ethnos, 47, 5-32.
Gil, G. (2016). Producción teórica y circulación de ideas en las ciencias sociales en la Argentina. Tres casos contrastantes de las décadas de 1960 y 1970. Cuadernos de Antropología Social, 43, 51-71. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1809/180948645006.pdf
Hidalgo, C., y Stagnaro, A. (2016). Antropología de la Ciencia y la Tecnología. Cuadernos de Antropología Social, 43, 9-11. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/pdf/cas/n43/n43a01.pdf
Knorr Cetina, K. (1996). ¿Comunidades científicas o arenas transepistémicas de investigación? Una crítica de los modelos cuasi-económicos de la ciencia. Redes, 3(7), 129-160. Recuperado de: http://ridaa.unq.edu.ar/bitstream/handle/20.500.11807/671/08R1996v3n7.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Koselleck, R. (2004). Historia de los conceptos y conceptos de historia. Ayer , 53, 27-45. Traducción de Javier Fernández Sebastián y Gonzalo Capellán de Miguel. Recuperado de https://www.ahistcon.org/PDF/numeros/ayer53_HistoriaConceptos_Fernandez_Fuentes.pdf
Krotz, E. (1997). Anthropologies of the South: Their Rise, Their Silencing, Their Characteristics. Critique of Anthropology, 17(3), 237-251.
Martínez, J. (2005). La construcción de identidades y de lo identitario en los estudios andinos (para continuar un debate). Actas del Primer Simposio de Pensamiento Andino. Cuenca: UNESCO-Banco Central del Ecuador.
Mayer, E. (1991). Peru in Deep Trouble: Mario Vargas Llosa’s ‘Inquest in the Andes’ Reexamined. Cultural Anthropology, 6(4), 466-450.
Medinacelli, X. (2005). Los pastores andinos: una propuesta de lectura de su historia. Ensayo bibliográfico de etnografía e historia. Boletín del IFEA, 34(3), 463-474.
Moro Abadía, O. (2005). La nueva historia de la ciencia y la sociología del conocimiento científico: un ensayo historiográfico. Asclepio, LVII(2), 255-280. Recuperado de: http://asclepio.revistas.csic.es/index.php/asclepio/article/view/66/68
Murra, J. (1972). El “control vertical” de un máximo de pisos ecológicos en la economía de las sociedades andinas. En J. Murra, (Ed.), Visita a la provincia de León de Huánuco en 1562 por Iñigo Ortiz de Zúñiga II (pp. 427-476). Huánuco: Universidad Nacional Hermilio Valdizan.
Muzzopappa, E., y Villata, C. (2011). Los documentos como campo. Reflexiones teórico-metodológicas sobre un enfoque etnográfico de archivos y documentos estatales. Revista Colombiana de Antropología, 47(2), 13-42. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rcan/v47n1/v47n1a02.pdf
Palti, E. (2007). La Nueva Historia Intelectual y sus repercusiones en América Latina. História Unisinos 11(3), 297–305.
Platt, T. (2013). Entre la rutina y la ruptura. El archivo como acontecimiento de terreno. En C. Zanolli, J. Costilla, D. Estruch y A. Ramos (Comps.), Los estudios andinos hoy: práctica intelectual y estrategias de investigación (pp. 217-242). Rosario: Prohistoria.
Prismas, Consejo de Dirección. (2007). Presentación al Dossier Encuesta sobre historia intelectual. Prismas, 11, 151.
Ramos, A. (2011). La Etnohistoria andina antes de su consolidación. Confluencias disciplinares y propuestas teórico-metodológicas. Buenos Aires: Sociedad Argentina de Antropología.
Ramos, A. (2015). El aporte de J. Murra al desarrollo de una red académica trasnacional de estudios sobre el mundo andino. Cuadernos INAPL, 24(2), 98-115.
Ramos, A. (2016a). Etnohistoria(s): contextos de emergencia y vigencia discutida. Relaciones SAA, 41(1), 15-34. Recuperado de http://www.saantropologia.com.ar/wp-content/uploads/2016/08/01-Ramos.pdf
Ramos, A. (2016b). El desarrollo de la Etnohistoria andina como campo interdisciplinar: interacciones entre Historia, Arqueología y Antropología (Perú, Bolivia y Argentina, 1970-2005) (Tesis de doctorado en Antropología). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.
Ramos, A. (2018). El desarrollo de la Etnohistoria andina a través de la (re)definición de lo andino (1970-2005). Fronteras de la Historia, 23(2), 8-43. Recuperado de: blob:http://www.icanh.gov.co/a5269160-617a-45a9-aa56-d3b3eeb9acca
Ramos, A., y Chiappe, C. (2018a). En la Trama de la Etnohistoria Americana. Tarija: La Pluma del Escribano.
Ramos, A., y Chiappe, C. (2018b). El concepto de estrategia y la Nueva Etnohistoria. Manuscrito. Buenos Aires
Restrepo, E. (2012). Antropologías Disidentes. Cuadernos de Antropología Social, 35, 55–69. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid =S1850-275X2012000100004
Ribeiro, G., y Escobar, A. (Eds.) (2008). Antropologías del mundo: Transformaciones disciplinarias dentro de sistemas de poder. México: Wenner-Gren Foundation; Ciesas. Recuperado de http://www.ciesas.edu.mx/publicaciones/clasicos/libros/Antropologias_del_mundo.pdf
Rostworowski, M. (1977). Etnía y sociedad. Costa peruana pre-hispánica. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Ruiz Torres, P. (2010). Biografía e Historia. Red “teoría y práctica de la biografía”. Le singulier et le collectif í l’épreuve de la biographie. College d’espagne. Recuperado de http://www.valencia.edu/retpb/docs/Texto%20Ruiz.pdf.
Saignes, T. (1990). ¿Es posible una historia “chola” del Perú? (Acerca de Nacimiento de una utopía de Manuel Burga). Allpanchis, XXII 35/36(2), 635-657.
Salomon, F. (1994). La textualización de la memoria en la América andina: Una perspectiva etnográfica comparada. América indígena, LIV(4), 229-272.
Schijman, E. (2010). Etnografía de archivos administrativos. Un corpus de demandas y quejas menores en un barrio de vivienda social. Revista Colombiana de Antropología, 46(2), 279-305. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252010000200003&lng=es&tlng=es
Serulnivok, S. (2012). La Insurrección Tupamarista: Historias e Historiografías. 20/10 El mundo atlántico y la modernidad iberoamericana, 1750-1850, pp. 251-264. Recuperado de: http://www.20-10historia.com/articulo14.phtml
Stocking, G. (1982). On the limits of ‘presentism’ and ‘historicism’ in the historiography of the behavioral sciences. En Race, culture and evolution. Essays in the History of Anthropology, pp.1-12. Chicago/Londres: The University of Chicago Press.