The interrelation of different disciplines for the scientific approach of phenomena and social problems
Main Article Content
Abstract
In this paper presents a proposal for the interrelation of different disciplinary approaches to address social phenomena and problems. Pointing out how this phenomena and problems are linked to some elements of different scientific disciplines; after that, the assumptions that give meaning to said proposal are indicated; and, finally, it is stressed what is the role that the other disciplines can play and how they are articulated among themselves to cover the question asked or the defined problem. In the final comments, some lines of disciplinary interrelation research that are being developed based on the present proposal are pointed out.
Downloads
Article Details
Obra disponible bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Ackoff, R. (2002). El paradigma de Ackoff. Una administración sistémica. México: Limusa Wiley.
Abello, R. (2009). Recomendaciones prácticas para la formulación de proyectos de investigación y desarrollo. Barranquilla: Universidad del Norte.
Babbie, E. R. (1990). The practice of social research. Belmont: Wadsworth.
Beggs, D. (1999). Liberating ecological reason through interdisciplinarity. Metaphilosophy, 30(3), 186-208.
Bertalanffy, L. V. (1976). Teoría General de los Sistemas. Fundamentos, desarrollo, aplicaciones. México: Fondo de Cultura Económica.
Beuchot, M. (2004). La hermenéutica analógica en la multidisciplinariedad de las ciencias humanas. En A. M. Chávez, C. Menkes y B. Solares (Eds.), Ciencias sociales y multidisciplina. Memorias de las VII Jornadas Multidisciplinarias (pp. 33-42). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Bunge, M. (1981). La ciencia, su método y su filosofía. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Bunge, M. (2012). Filosofía de la tecnología y otros ensayos. Lima: Fondo Editorial, Universidad Inca Garcilaso de la Vega.
Briones, G. (1982). Métodos y técnicas de investigaciones para las ciencias sociales. México: Trillas.
Campbell, A. y Katona, G. (1953). The simple survey: A technique for social-science research. En L. Festinger, y D. Katz (Eds.), Research methods in the behavioral sciences (pp. 23-67). Nueva York: Holt, Rinehart and Winston.
Capra, F. (2003). Las conexiones ocultas. Implicaciones sociales, medioambientales, económicas y biológicas de una nueva visión del mundo. Barcelona: Anagrama.
Carpio, C., Pacheco, V., Canales, C. y Flores, C. (1996). Comportamiento inteligente y juegos del lenguaje en la enseñanza de la psicología. Acta Comportamentalia, 6(1), 47-60.
Chávez, A. M., Menkes, C. y Solares, B. (2008). Ciencias sociales y multidisciplina. Memorias de las VII jornadas multidisciplinarias. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Corona, J. y Cortes, F. (2009). Complejidad y pensamiento crítico. México: Universidad de Guanajuato.
Follari, R. (2013). Acerca de la interdisciplina: posibilidades y límites. Interdisciplina, 1(1), 111-113.
de Gortari, E. (1983). Metodología general y métodos especiales. Barcelona: Ediciones Océano.
de Gortari, E. (1980). La metodología: una discusión y otros ensayos sobre el método. México: Grijalbo.
de Hoyos, A. (2016). El método científico en la época de la inter y transdisciplina. En A. de Hoyos y G. ML. Riquelme (Coords.), Estudios sobre metodología de la ciencia: su impacto en la teoría y la práctica (pp. 253-268). México: Instituto Politécnico Nacional.
de la Garza, E. y Leyva, G. (2010). Tratado de metodología de las ciencias sociales. México: Fondo de Cultura Económica.
Duval, G. (2003). Ciencias sociales y experimento. En G. Hernández y L. M. Rodríguez (Coords.), Filosofía de la experiencia y ciencia experimental (pp. 59-79). México: Fondo de Cultura Económica.
García, R. (2006). Sistemas complejos. Conceptos, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. Barcelona: Gedisa.
González, J. (2008). La bioética como multidisciplina. En A. M. Chávez, C. Menkes y B. Solares (Eds.), Ciencias sociales y multidisciplina. Memorias de las VII Jornadas Multidisciplinarias (pp. 195-205). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Heckhausen, H. (1985). Disciplina e interdisciplinariedad: problemas de la enseñanza y la investigación en las universidades. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
Jiménez, M. L. (2008). Ciencias sociales y multidisciplina. En A. M. Chávez, C. Menkes y B. Solares (Eds.), Ciencias sociales y multidisciplina. Memorias de las VII Jornadas Multidisciplinarias (pp. 115-119). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Kantor, J. R. (1953). The logic of the modern science. Chicago: Principia Press.
Kantor, J. R. (1978). Psicología interconductual. Un ejemplo de construcción científica sistemática. México: Trillas.
Kantor, J. R. (1990). La evolución científica de la psicología. México: Trillas.
Kantor, J. R. y Smith, N. W. (2015). La ciencia de la psicología. Un estudio interconductual. México: Universidad de Guadalajara.
Kerlinger, F. N. y Lee, H. B. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw-Hill.
Kumar, K. (1995). From posindustrial to posmodern Society. New theories of the contemporary world. Malden: Blackwell Publishers.
Menkes, C. (2008). La multidisciplina en el debate sobre población y desarrollo. En A. M. Chávez, C. Menkes y B. Solares (Eds.), Ciencias sociales y multidisciplina. Memorias de las VII Jornadas Multidisciplinarias (pp. 65-76). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Morin, E. (2004). Introducción al pensamiento complejo. México: Gedisa.
Muñoz-Martínez, E. J. (2003). El método experimental. En G. Hernández y L. M. Rodríguez (Coords.), Filosofía de la experiencia y ciencia experimental (pp. 13-58). México: Fondo de Cultura Económica.
Nicolescu, B. (2004). La transdisciplinariedad manifiesta. México: Gedisa.
Paz, M. F. (2008). Multidisciplina y estudios ambientales. Reflexiones desde nuestra práctica. En A. M. Chávez, C. Menkes y B. Solares (Eds.), Ciencias sociales y multidisciplina. Memorias de las VII Jornadas Multidisciplinarias (pp. 95-106). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Peña, T. E. (2011). La formación de investigación en psicología. En C. Carpio (Coord.), Investigación, formación y prácticas psicológicas (pp. 1-22). México: Universidad Nacional Autónoma de México – Facultad de Estudios Superiores Iztacala.
Pérez, R. (1990). ¿Existe el método científico? México: Fondo de Cultura Económica.
Reyna, W. (2017). Sobre falsos dilemas y confusiones conceptuales en el ámbito educativo: el caso del término “tarea”. Revista de Investigación Multidisciplinaria, 4(6), 8-20.
Reyna, W. E., Sánchez, J., Reyes, R. A. y Hernández, M. (2017). Organización y caracterización de las distintas prácticas en Psicología: Matriz Científica Interconductual. En J. J. Irigoyen, K. F., Acuña y M. Jiménez (Coords.), Aportes Conceptuales y Derivaciones Tecnológicas en Psicología y Educación (pp. 17-42). México: Qartuppi.
Ribes, E. (2018). El estudio científico de la conducta individual: Una introducción a la teoría de la psicología. México: Manual Moderno.
Rodríguez, L. (2011). Criminología clínica. México: Porrúa.
Rodríguez, M. L. (2003). La inserción del psicólogo en el campo aplicado. Psicología y Ciencia Social, 5(1), 11-19.
Rodríguez, L. M. y Rosas, C. P. (2016). ¿Qué hacer en metodología de la ciencia? Entre la epistemología y la filosofía de la ciencia. En A. de Hoyos y G. ML. Riquelme (Coords.), Estudios sobre metodología de la ciencia: su impacto en la teoría y la práctica (pp. 39-56). México: Instituto Politécnico Nacional.
Trostle, J. (2002). Algunas reflexiones sobre las ciencias sociales y biomédicas: ¿dos catedrales o un arquetipo inconcebible? En M. Gogna y S. Ramos (Coords.), Experiencias innovadoras en salud reproductiva. La complementación de las ciencias médicas y sociales (pp. 21-28). Buenos Aires: Centro de Estudios de Estado y Sociedad.
Wallerstein, I. (1991), Análisis de los sistemas mundiales, en A. Giddens (Ed.), La teoría social hoy. México: Alianza Editorial.
Wiener, N. (1969). Cibernética y sociedad.Bs. As.: Sudamericana.