Thought indigenous and construction of the knowledge in education. Towards a proposal of pedagogical implication in the intercultural teaching training.
Main Article Content
Abstract
This essay presents an approach to four philosophical-pedagogical principles present in Mesoamerican indigenous thought: 1) tetra-dimensional thinking (Cuaternidad); (2) circular-spiral thinking; (3) The thought proretroductivo and 4) The sense-thought thought, as pillars that sustain a proposal of pedagogical implication in the intercultural teaching training. References to these principles have been found in indigenous literature, however, some Western thinkers have also referred to it since the past. This proposal has been put into practice in the normal indigenous intercultural bilingual school Jacinto Canek, located in the village of Zinacantan, Chiapas, México, during 2015-2016.
Downloads
Article Details
Obra disponible bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Bertely, B. M. (coord.) (2006). Historias, saberes indígenas y nuevas etnicidades. México: CIESAS.
Ballinas, M. E. (2008). Los saberes matemáticos de la cultura maya tseltal y sus significados. (Tesis de maestría, Universidad de Chile). Recuperada de: https://www.waterstones.com/author/maria-elena-ballinas-mendez/2199885
Batista S. (2004). Aproximación al concepto del Derecho desde la perspectiva triádica (Tesis doctoral, Universidad de Almería) Recuperada de: http://www.eumed.net/tesis/sb/
Borda, F. O. (2009). Una sociología sentipensante para América Latina (antología), Bogotá: CLACSO/Siglo del Hombre Editores.
Breton, A. y Arnauld J., (coord.) (1995). Los Mayas, La pasión por los antepasados, el deseo de perdurar. México: Grijalbo.
Cajete, G. (2008). Seven Orientations for the development of indigenous science Education. En: Norman K. Denzin, et al. (Ed.) Critical and indigenous methodologies. (pp. 487-496). Los Angeles: SAGE
Escobar, A. (2014). Sentipensar con la tierra, Nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Medellin: Ediciones Unaula.
Fisher, K. y J. Lipson (1986). Twenty questions about student errors. Journal of research in science teaching. Vol 23, No. 9. 783-803.
Foucault, M. (1966). Topologías: Utopías y heterotopías y El cuerpo utópico. Traducciones de dos conferencias radiofónicas pronunciadas el 7 y el 21 de diciembre de 1966. Recuperado de: http://www.mxfractal.org/RevistaFractal48MichelFoucault.html
García, M. y Matković. L. (2012). El poder de la imaginación y de la creatividad para hacer ciencia. Revista Química Viva, No. 1, Año 11, mayo 2012. Recuperada de: https://es.scribd.com/document/312387527/El-Poder-de-La-Imaginacion
Gasche, S. J. (2013). Éxitos y fracasos de una propuesta educativa basada sobre el “Método Inductivo Intercultural” e implementada en el Perú, México y el Brasil. ISEES, No. 13, julio - diciembre 2013, 17-31
Gavilán, V. M. (2012). El pensamiento en espiral. El paradigma de los pueblos indígenas. Santiago: í‘uke Mapuförlaget.
Gómez, S. S. (2015). Los clasificadores numerales y mensurativos: elementos lingüísticos de la matemática maya. Usos y significados en las prácticas culturales del pueblo de T’olbilja’ Oxchujk, Chiapas. (Tesis de maestría inédita). UPN, San Cristóbal de Las Casas.
Sander, P. Ch., Houser, N. y Kloesel Ch. (Ed.) (2012). Obra filosófica reunida. México: Fondo de Cultura Económica.
Laughlin, R. M. y Karasik, E. (1988). The people of the bat: Mayan tales and dreams from Zinacantán. Washington, D.C: Smithsonian Institution Press.
Lenkersdorf, C. (2002). Otra lengua, otra cultura, otro derecho. El ejemplo de los mayas-tojolabales, Recuperado de: http://www.bibliojuridica.org/libros/2/740/6.
Lenkersdorf, C. (2008). Los hombres verdaderos. Voces y testimonios tojolabales. México: Siglo XXI, Editores.
Morin, E. (2009). Introducción al pensamiento complejo. España: Gedisa.
Munévar, M. C., Pérez, A. M. y Guzmán, E. (1995). Los sueños: su estudio científico desde una perspectiva interdisciplinaria. Revista Latinoamericana de Psicología. Vol. 27, No.1, 41-58
Paoli, J. A. (2003). Educación, autonomía, y lekil kuxlejal: aproximaciones sociolingüísticas a la sabiduría de los tseltales. México: UAM, Xochimilco.
Rivera, S. (2010). Ch’ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón.
Rodríguez, R. J. (2005). Abducción en el contexto del descubrimiento científico. Revista Filosofía Universitaria, Costa Rica, Vol. XLIII, No. 109/110, 87-97.
Sanders, P. Ch. (1878). "Deducción, inducción e hipótesis" en: Houser, N. & Kloesel C. (ed.) (1992) Obra filosófica reunida. Charles Sanders Peirce. Tomo I, México: EFE.
Sanders, P. Ch (1931). Pragmatism: the logic of abduction, en: The Collected Papers Vol. V. Pragmatism and Pramaticism. Recuperado de: http://www.textlog.de/7663.html
Searle, J. R. (1992). Intencionalidad. Madrid: Editorial Tecnos.
Searle, J. R. (1999). Intencionalidad en la filosofía de la mente. Madrid: Ediciones Altaya.
Verdín, G. A. (2009). Pedagogías Indias, recuperado de: www.pijyotan.org.mx
Yojkom, R. D. (2013). La epistemología de la matemática maya. Guatemala, C.A. Maya’wuj,